ده نكته درباره « شرح اُصول كافى » ملّاصدرا - صفحه 395

وتسقيمه وترجيح (يدافّ) بالفاء عليه. ۱
فيض كاشانى، ذيل اين حديث آورده:
يداقّ، من الدقّة فى الحساب ومن جعله (يدافّ) بالفاء... فقد صحّف. ۲
امّا ملّاصدرا در شرح خود آورده: «المداقّة فى الحساب هى المناقشة فيه» و اشاره اى به سخن استادش نكرده است. ۳
مورد دوم. ميرداماد در ذيل جمله اى از حديث چهاردهم كتاب العقل (والتوكّل وضدّه الحرص)، گفته:
الحرض بالمهملة أوّلا والمعجمة أخيرا والراء فى الوسط بالتحريك... ومن يصحّف ضد التوكّل فيتوهّم بالصاد المهملة ... . ۴
ملّاصالح در ذيل اين جمله مى نويسد:
قال سيد الحكماء الالهيين: هو الحرض... و امّا الحرص بالصاد المهملة فتصحيف... ويمكن دفعه... . ۵
فيض كاشانى در ذيل اين جمله مى نويسد:
وقيل بل الذى هو ضد التوكّل انّما هو بالضاد المعجمة والتحريك... . ۶
علّامه مجلسى در «مرآة العقول» مى نويسد:
وفى بعض النسخ هنا بالضاد المعجمة... . ۷
امّا در شرح ملّاصدرا، حتّى اشاره اى به اين كه به جاى «حرص»، «حرض» باشد، نشده و همان حرص توضيح داده شده است. ۸
مورد سوم. در تعليقه ميرداماد، در ذيل جمله اى ديگر از حديث چهاردهم كتاب العقل «والفهم وضده الحمق) آمده است:
من لم يعرف ذلك ذهب وهمه الى احتمال أن يكون ما ضدّه الحمق هو القهم

1.شرح ملّاصالح، ج۱، ص ۸۸.

2.الوافى (چاپ جديد)، ج۱، ص ۸۲.

3.شرح اُصول الكافى، ج۱، ص ۲۳۷.

4.تعليقه ميرداماد، ص ۴۳.

5.شرح ملّاصالح، ج۱، ص ۲۹۰.

6.الوافى، ج۱، ص ۶۶.

7.مرآة العقول (چاپ سنگى)، ج۱، ص ۱۶.

8.شرح اُصول الكافى، ج۱، ص ۴۳۵.

صفحه از 414