ده نكته درباره « شرح اُصول كافى » ملّاصدرا - صفحه 406

ملّاصالح در ذيل حديث بيست و يكم «كتاب العقل»، مطلبى نقل كرده كه عينا در شرح ملّاصدرا هست. ۱ همچنين در ذيل حديث پانزدهم «باب فرض طاعة الأئمة»، مطلبى نقل مى كند كه در شرح ملّاصدرا هست. ۲ او در ذيل حديث اوّل باب (جوامع التوحيد) نيز مطلبى آورده كه عينا در شرح ملّاصدرا آمده است. ۳ در ذيل حديث اوّل باب «ثواب العالم» مى گويد:
قال بعض أصحابنا أراد بالملائكة النفس الناطقة... . ۴
همين عبارت در شرح ملّاصدرا هست. ۵
بنابراين، ملّاصالح نيز از شروح ديگر استفاده كرده است؛ امّا همان طور كه درباره مرآة العقول گفته شد، ملّاصالح هم از شرح ملّاصدرا با استناد و بى استناد، بهره فراوان برده است؛ يعنى استفاده او از شرح ملّاصدرا، قابل مقايسه با استفاده از شرح تسترى و استرآبادى و نايينى و ميرداماد نيست.

سوم. «الوافى» فيض كاشانى

فيض از «تعليقه» ميرداماد و شرح ملّاصدرا با تصريح به نام آنان، نقل مى كند و معلوم نيست كه از شروح ديگر بهره برده است يا نه كه در اين باره، تتبّع بيشترى لازم است. در «وافى» در ذيل حديث (عقل و جهل) مى گويد:
قال السيد الداماد تغمّده اللّه بغفرانه المراد بالجهل مبدأه الذى هو القوّة الجاهلة كما أنّ المراد بالعقل هو العقل العاقلة. ۶
در «تعليقه» ميرداماد، عين همين عبارت آمده است. ۷
در ذيل حديث (يا هشام) آمده:
قال السيد الداماد رحمه الله جعل الجنّة ثمن البدن اشارة الى انّ ثمن النفس المجردة

1.شرح ملّاصالح، ج۱، ص۴۰۰؛ شرح اُصول الكافى، ج۱، ص ۵۶۶.

2.همان، ج۵، ص۱۸۸؛ شرح اُصول الكافى، ج۲، ص ۳۳۵.

3.شرح ملّاصالح، ج۱، ص ۱۸۸ و شرح ملّاصدرا (چاپ سنگى)، ص ۳۴۰.

4.همان، ج۲، ص ۵۵.

5.شرح اُصول الكافى، ج۲، ص ۷۰.

6.الوافى (چاپ جديد)، ج۱، ص ۵۷.

7.تعليقه ميرداماد، ص ۴۱.

صفحه از 414