باز هم سخنى پيرامون عرصه درايت و روايت حديث - صفحه 515

4. كافى ميراث گرانبهاى خاندان عصمت
كتاب كافى به وسيله شيخ كلينى در ظرف بيست سال تدوين شد و اين اثر گرانبها متجاوز از ده قرن مورد نظر علما و دانشمندان بود، و از آن به عنوان بهترين اثر اهل بيت عليهم السلام حفاظت و صيانت كرده و تعاليق و شروحى بر آن نوشته و براى صيانت سند و متن آن كارهاى علمى لازم را انجام داده اند كه فعلاً جاى بازگويى آن ها نيست. همچنان كه براى پالايش احاديث آن كتاب هايى نوشته اند.
در طول اين قرون، اين كتاب مبناى عقيدتى و فقهى شيعه بوده و فقهاى محقق درباره صحت اسناد و دلالت برخى و ضعف برخى ديگر گفتگو نموده اند ولى هيچ كدام اقدام به حذف احاديث آن نكرده و فقط آراء و نظرات خود را در معرض مطالعه و داورى ديگران قرار داده اند تا آيندگان با توجه به نقطه نظرهاى آنان از اين كتاب بهره بگيرند و در موردى كه نظرات آنان را پسنديدند از آنها پيروى نموده و در مواردى كه آن ها را مخدوش يافتند به تخطئه آنها پرداخته و مقام و مكانت حديث را حفظ كنند.
5. اصولاً يك فرد مجتهد و مستنبط در نقد سند و دلالت حديث نمى تواند مقلد و اسير فكر ديگرى باشد، بلكه بايد به نقادى نظراتى كه درباره هر يك از احاديث داده اند، بپردازد و در محيط فكر خود حديث سره را از ناسره و ناب را از غير ناب جدا سازد.
آقاى بهبودى از بيان احاديث كافى فقط يك چهارم آن را صحيح دانسته و باقى مانده را حذف كرده اند. اگر اين كتاب براى محققان و فقيهان و حديث شناسان نگارش يافته است، كاملاً عارى از تحقيق است، زيرا چه بسا احاديثى كه در نظر ايشان از نظر سند و يا مضمون مخدوش است در نظر آيندگان عارى از خدشه باشد. در اين صورت حذف حديث مايه محروميت آنان از چنين ميراث گرانبهايى خواهد بود و نگارش صحيح الكافى اين پيامد را دارد كه نسخه هاى كافى از صحنه خارج گردد.
6. كتاب كافى شانزده هزار و اندى حديث دارد. آقاى بهبودى به حذف سه چهارم احاديث يعنى به حذف دوازده هزار حديث اقدام كرده و دوازده هزار بار درباره سند و مضمون احاديث قضاوت كرده اند و كدام انسان غير معصوم است كه در اين داورى هاى فزون از حد، اشتباه نكند، آن هم اشتباهى كه مربوط به درهم و دينار

صفحه از 528