باز هم سخنى پيرامون عرصه درايت و روايت حديث - صفحه 528

2. تخريب عبادت مردم (صوم و افطار).
تخريب عبادت به دو صورت مى تواند انجام بگيرد: يكى از طريق جعل احاديث عدديه، ديگرى با دادن شهادت هاى دروغين و شاهدتراشى هاى باطل در آغاز و پايان ماه، و هرگز در عبارت وى گواهى بر اين كه عمل دوم به وسيله جعل حديث انجام گرفته است، نيست؛ بلكه اين يك استنباط شخصى و پيشداورى خاص آقاى بهبودى است كه اين احتمال را برگزيده است و گفته است كه او با جعل احاديث به اين عمل موفق شده است و با وجود اين دو احتمال چگونه قاطعانه داورى مى كند كه مقصود تخريب عبادت به وسيله احاديث عدديه است؟!
در پايان نكاتى را يادآور مى شويم:
1. جناب بهبودى وجود «صفوان بن مهران» را در برخى از اسناد حديث هشام بن سالم، نشانه اضطراب سند گرفته ولى چگونه در اين مورد كه سخنان ابن ابى العوجاء به سه صورت نقل شده نشانه اضطراب متن نگرفته و با قاطعيت تام نقل طبرى را گرفته و روى آن تكيه كرده اند؟!
2. ايشان در نقد احاديث، سند روايت را به دقت خاصى بررسى مى كنند آيا در اين مورد كه با گفتار طبرى استدلال مى كنند، سند روايت طبرى را به دقت ديده است؟!
3. ما هرگز در اين بيان، از روايات عدديه جانبدارى نكرده و هدف پرده بردارى از يك رشته استنباط هاى نامطلوب ايشان است، و اميد است كه ايشان در اين داورى ها تجديد نظر كند. و در حد قول عارفى:

بر حرف هيچ كس منه انگشت اعتراضآن كلك صنع نيست كه خط خطا كشد
به اميد روزى كه جناب ايشان به نقد احاديث به نحوى كه يادآور شديم بپردازند و قصور كار خود را از اين طريق جبران كنند و بدانند كه جامعه اسلامى از كليه محققان اسلامى كه از طريق قلم، پرده هاى ابهام را بالا مى زنند، و سايه هاى تاريك را كه بر تاريخ حديث ما ابهام افكنده است برطرف مى سازند، تقدير مى نمايد.

فهرست

صفحه از 528