بارى ديگر در عرصه روايت و درايت حديث - صفحه 554

زحمات فراوان و مسافرت هاى زياد كلينى، او را به فضيلت و كمال بسيار آراست تا حدى كه رجال شناس خبير و بزرگ عصر ابوالعباس نجاشى (متوفاى 405) از او با عبارات «استاد همه دانشمندان زمان خويش در رى» و «بسيار موجه و معتبر و آبرومند در ميان اصحاب ما» و «موثق ترين افراد در نقل حديث» وصف مى كند.
كلينى شاگردان و تربيت شدگان فراوانى داشته كه چند تن از مشهورترين آنها عبارتند از:
1. ابوالقاسم جعفر بن محمد بن جعفر بن موسى بن قولويه متوفاى سال 367 صاحب كامل الزيارات و كتاب هاى بسيار ديگر. عظمت ابن قولويه تا جايى است كه نجاشى در مورد ايشان مى گويد: او از دانشمندان بزرگ و مورد اعتماد ما در حديث و فقه است. استاد ما شيخ ابوعبداللّه محمد بن محمد بن نعمان مفيد، فقه را نزد او آموخته و از او حديث استماع كرده است و خلاصه آن كه هر چه در مورد او از خوبى و دانش بگوييم برتر از آن مى باشد... .
2. ابومحمدهارون بن موسى بن احمد شيبانى تلعكبرى متوفاى 385ق شيخ طوسى ايشان را توصيف و ستايش بسيار مى كند، و مى گويد: ايشان قدر و منزلتى عظيم و روايات فراوان داشته و در عصر خود بى نظير بوده است. كتابخانه تلعكبرى فوق العاده بوده و او همه اصول و تأليفات اصحاب را در اختيار داشته و روايت مى كرده است.
نجاشى نوشته است: او در ميان اصحاب ما بسيار موجه و محترم و مورد اعتماد و وثاقت بوده. من با فرزند او ابوجعفر به مجلس درسش مى رفتم، و شاگردان بر او دروس خود را عرضه داشته و قرائت مى كردند.
3. ابوغالب احمد بن محمد بن محمد بن سليمان زرارى متولد 285ق و متوفاى 268ق نجاشى از او توصيف فراوان كرده و مى گويد:
او در زمان خود شيخ و بزرگ شيعه و وجيه در ميان ايشان بوده و كتاب هايى داشته است.

صفحه از 570