بارى ديگر در عرصه روايت و درايت حديث - صفحه 557

نقد و بررسى: آنچه در كلمات و نظرات آقاى بهبودى صحيح و درست و قابل استفاده مردم و مورد تقدير است كم نيست از جمله اين كه: «كتاب بحار الأنوار، چنان كه از نام آن پيداست و بنده هم عرض كردم به منظور جمع آورى مؤلفات شيعه و احياى تراث اهل بيت و محافظت آن از دستبرد حوادث و فتنه هاى تاريخ تأليف شده است».
يا «باز با خود فكر مى كند چه بسا در تاريخى بعد از عهد من، كتاب هاى شيعه آنها كه با زحمات من احيا شده است مجددا دستخوش فنا و نابودى و آتش سوزى گردد، و زحمات من به كلى بى نتيجه بماند لذا تصميم مى گيرد به تأليف كتابى جامع به نام بحار الأنوار دست بزند، و در عوض فهرست بندى و اشاره، به جاى حديث، عين حديث را در ذيل عناوين مناسب درج كند تا اگر همه كتاب ها از بين برود لااقل يك نسخه از مجموع كتاب بر جا بماند، همه كتاب هاى شيعه زنده بماند، و هر كسى مايل باشد بدون سرگردانى و تحمل زحمت و مراجعه به فهرست ها و نسخه ها بتواند از احاديث كتاب بحار الأنوار كسب فيض كند». يا «چون بحار الأنوار همه مسائل مذهبى را طى عناوين و فصول مناسب مطرح كرده است درست شبيه دايرة المعارف است كه استفاده از آن و رسيدن به موضوع مورد حاجت مشكلى ايجاد نمى كند». و...
اما متأسفانه آنچه در نظرات ايشان قابل تأمل مى باشد نيز كم نيست، و خوانندگان تيزبين و جستجوگر با بعضى از اصولى ترين اشكالات آن در مقاله حضرت علامه استاد جعفر سبحانى آشنا شده اند. اين بنده نيز به پاره اى از آن ها اشاره مى كند، و اگر تكرار پيش آمد به خاطر اين است كه مطالب، قبل از مطالعه نوشته حضرت استاد سبحانى دام ظله به رقم آمده است.
آقاى بهبودى فرموده اند: «اصولاً كسى نمى تواند به كتاب صحيح الكافى اعتراض كند». و بعد «از اين رو اگر شنيده باشيد همگان به نام كتاب اعتراض مى كنند كه صحيح الكافى ناميده ام». همچنين: «لذا پيش از اين كه چنين سؤالى مطرح شود نام صحيح الكافى را مورد اعتراض و انتقاد قرار داده و ناشر جلد اول را مجبور كردند كه آن را با

صفحه از 570