كتاب كافى ثقة الاسلام كلينى - صفحه 19

ارشادات نوّاب خاصه امام زمان عليه السلام بهره نگرفته و مهر تأييد روى آن نگذاشته باشند. در صورتى كه در مورد امور كوچك دنيوى مانند اختلاف زن و شوهرى «ابو غالب زرارى» به وسيله «حسين بن روح» از ناحيه مقدسه كمك مى خواهد كه توقيع شريف بدين مضمون: «والزوج والزوجة فأصلح اللّه ذات بينهما» صادر مى شود و شقاق ميان آنها به محبت و مودت تبديل مى گردد. ۱
و يا وقتى كه به «ابى القاسم حسين بن روح» خبر مى رسد كه «محمد بن على شلمغانى» كتاب «التكليف» را نوشته است آن را مى طلبد و مطالعه مى كند و مى گويد:
ما فيه شيء إلا وقد روى عن الأئمة عليهم السلام إلا موضعين أو ثلاثة فإنه كذب عليهم في روايتها لعنه اللّه . ۲
و آيا اهميت كتاب كلينى كه براى آوردن نيازهاى معنوى مؤمنين در طول تاريخ نوشته شده بوده به قدر امور جزئى ياد شده، اعتبار نداشت كه به نواب خاصه عرض و مورد تأييد قرار گيرد؟
و لذا مرحوم مامقانى از كتاب دراية الحديث سيد عبداللّه شبر نقل مى كند كه محدث جزائرى در شرح تهذيب گفته است:
بعض المعاصرين يذهب الى ان كتاب الكافى مما عرض على مولانا صاحب الزمان عجل اللّه تعالى فرجه لانه كان في زمن الغيبة الصغرى التى كان فيها الابواب تخرج بالكتب والرسائل من الامام عليه السلام إلى الشيعة في أقطار الأرض وكانوا يتمكّنون من الوصول اليه في أكثر الأوقات فكيف يكون شيخنا الكلينى في مثل ذلك العصر ويؤلف مثل هذا الكتاب الجليل الذي أراد جعله مرجعا للشيعة وكان متمكنا من عرضه على الناحية المقدسة أو استخبار حاله منه ليعلم احاديثه ويتميز الصحيح من غير الصحيح ولا يعرضه وهذا القول لا يخلو من قرب كما لا يخفى.
همچنين نقل مى كند كه:
گفته شده: كتاب كافى، محضر مبارك امام زمان عليه السلام عرضه شده و حضرت آن

1.مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۵۳۳.

2.همان.

صفحه از 66