كتاب كافى ثقة الاسلام كلينى - صفحه 22

گزافه گويى و حرف بدون حساب است كه در مرآة العقول در اين رابطه مى فرمايد: «وأما جزم بعض المجازفين، ۱ بكون جميع الكافى معروضا على القائم عليه السلام لكونه في بلدة السفراء فلا يخفى ما فيه على ذى لب». ۲
سابعا، نه تنها طبق تفسير متأخرين، حدود نه هزار حديث «ضعيف» در كتاب كافى وجود دارد ۳ بلكه طبق تفسير متقدمين نيز رواياتى در كافى موجود است كه اولاً از آثار صادقين عليهم السلام ۴ نيست و ثانيا متن حديث، نشان مى دهد كه ازمعصوم عليه السلام صادر نشده است كه از آن جمله است روايات زير:
الف. عن معاذ بن كثير عن ابى عبداللّه عليه السلام قال: شهر رمضان ثلاثون يوما لا ينقص واللّه ابدا. ۵
در صورتى كه بالحس والعيان مى بينيم كه بعضى از سال ها ماه رمضان بيست و نه روزى و بعضى از سال ها سى روزى است. و از قديم گفته اند: «ليس الخبر كالمعاينه». ۶ ـپذيرفته اند در صورتى كه مسأله جزء بديهيات است به خصوص روايات مستفيضه اى برخلاف آنها داريم، در اين باره مراجعه شود به كتاب هاى: معجم رجال الحديث آية اللّه العظمى خوئى، ج 1، ص 30 34؛ پاورقى فروع كافى، ج 4، ص 89 80؛ مرآة العقول مجلسى، ج 16، ص 232 235. ب. عن ابى بصير عن ابى عبداللّه عليه السلام في قول اللّه عز و جل: «وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْـ?لُونَ»۷ . فرسول اللّه صلى الله عليه و آله الذكر واهل بيته عليهم السلام المسئولون وهم اهل الذكر. ۸
حضرت آية اللّه العظمى الخوئى بعد از آن كه حديث فوق را به عنوان يك نمونه روشن از احاديث نادرست نقل مى كند در وجه نادرستى آن، مى افزايد: «اگر مراد به (ذكر) در آيه مباركه (چنانكه در روايت مذكور آمده است) رسول خدا باشد، پس

1.مرحوم نورى در حاشيه مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۵۳۴ مى نويسد: منظور از بعضى «مولى خليل قزوينى» است.

2.مرآة العقول مجلسى، ج ۱، ص ۳۲.

3.مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۵۴۱؛ دراسات في الكافى والصحيحين، ص ۱۲۹.

4.آية اللّه العظمى خوئى در معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۸۹ ۹۱ دوازده مورد از اين گونه روايات كافى را به عنوان شاهد نقل مى كند.

5.فروع كافى، ج ۴، ص ۷۹.

6.در اين كه بعضى از قدما بر اثر خوش باورى بر خلاف حس و دلايل رياضى مضمون اين روايات را كه به طور مكرر در كافى و من لا يحضره الفقيه آمده

7.سوره زخرف، آيه ۴۴.

8.اصول كافى، ج ۱، ص ۲۱۱، روايت ۴.

صفحه از 66