كتاب كافى ثقة الاسلام كلينى - صفحه 36

حديث سوم در اصل عصفرى ۱ چنين آمده است:
انى و أحد عشر من ولدى، وأنت يا على، رزّ الأرض، أعنى أوتادها (و) جبالها، وقال: وتّد اللّه الأرض أن تسيخ بأهلها فإذا ذهب الأحد العشر من ولدى ساخت الأرض بأهلها (و) لم ينظروا. ۲
و حديث چهارم نيز در اصل عصفرى اين گونه آمده است:
قال: قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : من ولدى أحد عشر نقباء، نجباء (نقيبا، نجيبا) محدثون، مفهمون، آخرهم القائم بالحق يملأها (الأرض) عدلاً كما ملئت جورا. ۳
على هذا چنانكه ملاحظه مى كنيد: اين دو متن، موافق با الفاظ ساير احاديث متواتره اى است كه در اين باب وارد شده است و به طور وضوح، نشان مى دهد كه در متن حديث كافى، تحريف، صورت گرفته است ۴ . ۵

متن حديث پنجم

مرحوم صدوق، همين حديث را از دو طريق از «حسن بن محبوب» از «ابى الجارود» از «ابى جعفر عليه السلام » از «جابر بن عبداللّه انصارى» اين گونه نقل مى كند:
دخلت على فاطمة عليهاالسلام، وبين يديها لوح فيه أسماء الأوصياء فعددت اثنا عشر آخرهم القائم عليه السلام ، ثلاثة منهم محمد واربعة منهم على عليهم السلام . ۶
چنانكه ملاحظه مى كنيد، در اين روايت، نه جمله «من ولدها» دارد و نه «ثلاثة منهم على» كه مستلزم سيزده امام مى شد بلكه به جاى آن جمله «اربعة منهم على» آمده است

1.برخلاف موجود در كافى، كلمه «عصفوري» در اصل ابى سعيد بدون «واو» يعنى عصفرى آمده، است.

2.اصل ابى سعيد، ح ۶.

3.همان، ح ۴.

4.در باره اين بحث مراجعه شود به كتاب هاى لمحات في الكتاب والحديث والمذهب، ص ۲۲۹ ۲۳۰؛ معالم المدرستين، ج ۳، ص ۲۶۳ ۲۶۴. اصل عصفرى با پانزده اصل ديگر به نام الاصول الستة عشر اخيرا چاپ شده است و روايات مورد بحث، به طور صحيح در آن آمده است.

5.البته حديث سوم و چهارم كه در كافى آمده اولى ضعيف و دومى مرفوع است (مرآة العقول، ج ۶، ص ۲۳۲ ۲۳۳).

6.عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ج ۱، ص ۴۶ ۴۷، ح ۶ و ۷؛ كمال الدين، ج ۱، ص ۳۱۱، ح ۳ و ص ۳۱۳، ح ۴.

صفحه از 66