كتاب كافى ثقة الاسلام كلينى - صفحه 40

كافى ديديم ۱ و قبلاً درباره آن بحث كرده ايم، اجازه داده اند، و بودن چند روايت نادرست در كافى موجب بى اعتبارى كل كتاب، نخواهد بود.
ولى در پايان اين بحث از تذكر يك نكته ناگزيرم و آن اين كه: براى دورى از ايجاد شبهات در ذهن مردم مسلمان، و گرفتن حربه از دست مغرضين و دشمنان تشيع، مسئولين طبع و نشر كتب اسلامى، اگر لازم مى دانند براى حفظ امانت كتاب كافى و يا هر كتاب ديگرى كما في السابق چاپ شود، حتما در پاورقى، توضيحات لازم را به گونه اى كه موجب رفع شبهه و گرفتن حربه از دست مخالفين باشد، بدهند: «لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَىَّ عَن بَيِّنَةٍ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ»۲ .

4. تحريف قرآن و كم و زياد دانستن آن، مردود است

چهارمين ايرادى كه اين گروه تفريطى بر كافى گرفته اند، اين است كه: اين كتاب، مشتمل بر رواياتى است كه قرآن را تحريف شده معرفى مى كند، در صورتى كه اگر كم و زياد شدن قرآن را بپذيريم، اساس اسلام را متزلزل كرده، كتاب و سنت را از اعتبار انداخته ايم. از اين رو چاره اى جز حكم به بى اعتبارى كتاب كافى و سلب اعتماد از روايات آن، نخواهيم داشت!!

نمونه هايى از روايات ادعايى تحريف، در كافى

برخى از دشمنان شيعه به خصوص وهابى ها، اصرار دارند كه به هر طريق ممكن، وصله ناجور «تحريف قرآن» را به اين گروه بچسبانند در صورتى كه در كتاب هاى خود آنها چنانكه بعدا توضيح خواهيم داد، مطالب روشن ترى در اين باره وجود دارد، و از آن جا كه كتاب كافى اَقدَم كتب اربعه ماست بيشتر از همه لبه تيز انتقاد خود را متوجه اين كتاب كرده رواياتى از ابواب مختلفه آن را گواه بر تحريف قرآن گرفته اند ۳ كه از آن جمله است انواع روايات زير:
نوع اول رواياتى است كه مربوط به شأن و نزول آيات قرآن و يا تأويل و بيان

1.اصول كافى، ج ۱، ص ۸.

2.سوره انفال، آيه ۴۲.

3.در ميان معاصرين «احسان الهى ظهير» نويسنده كتاب هاى الشيعة والسنة، الشيعة والقرآن، الشيعة وأهل البيت بيشتر از همه در اين باره اصرار دارد.

صفحه از 66