كتاب كافى ثقة الاسلام كلينى - صفحه 42

زير آورده است:
عن ابى بصير قال: سألت ابا عبداللّه عليه السلام عن قول اللّه عز و جل: «أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ» فقال: نزلت في على بن أبى طالب والحسن والحسين عليهم السلام . فقلت له: إن الناس يقولون: فما له لم يسمّ عليا واهل بيته عليهم السلام في كتاب اللّه عز و جل؟ قال: فقال: قولوا لهم: ان رسول اللّه صلى الله عليه و آله نزلت عليه الصلوة ولم يسمّ اللّه لهم ثلاثا ولا أربعا حتى كان رسول اللّه هو الذي فسرّ ذلك لهم ... . ۱
چنانكه ملاحظه مى فرماييد، امام عليه السلام در اين روايت، در عين آن كه معتقد است آيه شريفه «أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ» در حق على و حسن و حسين عليهم السلام نازل شده منظور از «اولى الامر» اين بزرگوارانند، اظهار مى دارد: اسامى آنها در قرآن نيامده است، همان گونه كه اصل نماز در قرآن آمده ولى ركعات و خصوصيات آن در قرآن توضيح داده نشده است و بر اين اساس است كه استاد الفقهاء آية اللّه خوئى بعد از ذكر اين حديث مى فرمايد:
فتكون هذه الصحيحة حاكمة على جميع تلك الروايات وموضحة للمراد منهم وإن ذكر اسم أمير المؤمنين عليه السلام في تلك الروايات قد كان بعنوان التفسير ... . ۲
و با اين توجيه، قسمت زيادى از رواياتى كه دشمنان مغرض و دوستان نادان ما بدان وسيله بر وجود تحريف در كتاب آسمانى ما قرآن، استدلال كرده و اصرار دارند اين عقيده سخيف را به شيعه بچسبانند، پاسخ گفته خواهد شد. ۳
نوع دوم رواياتى است كه از قرآنى خبر مى دهد كه به وسيله على عليه السلام گردآورى شده و هم اكنون پيش امام زمان عليه السلام است و سرانجام بته وسيله آن حضرت، آشكار خواهد شد، مانند:
ـ عن جابر قال سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: ما ادّعى أحد من الناس انه جميع القرآن

1.اصول كافى، ج ۱، ص ۲۸۷.

2.البيان، ص ۲۵۱.

3.بسيارى از اين نوع روايات، در كتاب هاى الشيعة والقرآن، الشيعة والسنة و فصل الخطاب آمده است.

صفحه از 66