كتاب كافى ثقة الاسلام كلينى - صفحه 50

روايات زير:
ـ خطب رسول اللّه صلى الله عليه و آله بمنى فقال: أيّها الناس ما جائكم عنّى فوافق كتاب اللّه فانا قلته وما جائكم يخالف القرآن فلم أقله. ۱
ـ عن أبى عبداللّه عن آبائه عن على عليهم السلام قال: ان على كلّ حقّ حقيقة وعلى كل صواب نورا فما وافق كتاب اللّه فخذوا به وما خالف كتاب اللّه فدعوه. ۲
ـ عن أيوب بن الحر قال سمعت أبا عبداللّه عليه السلام يقول: كلّ شى ء مردود إلى كتاب اللّه والسنة وكل حديث لا يوافق كتاب اللّه فهو زخرف. ۳
ـ عن أبى عبداللّه عليه السلام قال: ما آتاكم عنّا من حديث لا يصدّقه كتاب اللّه فهو باطل. ۴
ـ عن عبد الرحمن ابن أبى عبداللّه عن الصادق عليه السلام : إذا ورد عليكم حديثان مختلفان فأعرضوهما على كتاب اللّه ، فما وافق كتاب اللّه فخذوه وما خالف كتاب اللّه فردّوه ... . ۵
هرگاه قرآن موجود كم و زياد شده باشد و يا غير از اين باشد كه در دست همه بوده و هست چگونه مى تواند معيار موافقت و يا مخالفت با اخبار و در نتيجه موجب درستى و يا نادرستى آنها باشد؟
ب. حديث «ثقلين» كه از طريق شيعه و سنى به اسانيد مختلف نقل شده و از احاديث متواتر به شمار مى رود دليل روشنى است بر عدم تحريف قرآن كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «إنّى تارك فيكم الثقلين ما إن تمسّكتم بهما لن تضلّوا بعدى، كتاب اللّه حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتى أهل بيتى، ولن يفترقا حتى يردا علىّ الحوض فانظروا كيف تخلفوننى فيهما». ۶
چنانكه ملاحظه مى فرماييد، پيامبر اكرم از مرجعيت دو شى ء گرانبها كه هرگز از هم جداشدنى نيستند و همواره به عنوان عامل نجات، در ميان مسلمين، قرار دارند و مردم موظفند به آنها تمسك جويند ياد مى كند و اين امر، با تحريف كتاب كه خاصيت

1.بحار، ج ۲، ص ۲۴۲ ۲۴۳.

2.همان.

3.وسائل الشيعه، ج ۱۸، ص ۸۴.

4.درباره اسناد و اختلاف متن اين روايت مراجعه شود به كتاب نفيس المراجعات، ص ۲۰.

صفحه از 66