در فضل كتاب اصول كافى و جهت تسميه آن و عدد احاديث و كتاب‏هاى وى - صفحه 88

«معيشت» و در او انواع معاملات است و كتاب «نكاح» و كتاب «طلاق» و آنچه به وى متعلق است و كتاب «عتق» و توابع آن و كتاب «حدود» و كتاب «ديات» و كتاب «شهادات» و كتاب «حكومات» و كتاب «ايمان» و «نذور» و كتاب «كفارات» و كتاب «صيد و ذبايح» و كتاب «اطعمه و اشربه» و كتاب «cى و مروة و تجمل» و كتاب «دواجن و رواجن» و كتاب «وقوف و صدقات» و كتاب «وصايا» و كتاب «مواريث» و كتاب «روضه»، و آن آخر كتاب هاى كلينى عليه الرّحمة است.
و كتاب ديگر بر ردّ قرامطه و كتاب تعبير رؤيا و كتاب رجال و كتاب رسائل الائمه و كتابى در اشعارى كه براى ائمه طاهرين عليهم السلام شعراء گفته اند.
خلاصه چنان كه صدوق طاب ثراه اشهر است بين مسلمين و اهل ايمان از پدرش على بن الحسين قمى با جلالت قدرى كه آن مرحوم داشت كه جملتى از آن مذكور شد همين طور محمد بن يعقوب كلينى رازى است بين كافّه اهل اسلام و فقهاء عظام، با علوّ رتبت و جلالت مقام [كه] داشت خداوند عطوف به واسطه اين بزرگواران بر تمام علماء اسلام از اولين و آخرين متقدمين و متأخّرين منّت گذارد، و بعد از ائمه هدى به اين بزرگواران و امثال ايشان سائرين از علماء را فضل و علم برترى داده كه يك نفر ايشان به حمد اللّه تعالى از اهل قم است و توطّن در رى گرفت و مدفنش نيز در رى است، و ديگرى از اهل رى و توقّفش در رى گرديد اما پدر بزرگوارش به جاى وى مدفون است رحمة اللّه عليهم اجمعين.
و عجب دارم بنابر اقوال سابقه كه در بناء رى جملتى شرح داديم و بزرگىِ آن را ذكر نموديم كه وقتى مساكن حنفى و شافعى و شيعى بوده است و طايفه حنفى و شافعى بسيار بودند و شيعه بسيار كم، مع هذا قبرى از علماء ايشان در رى پيدا نيست و ذكرى از آنها نيست و معلوم نشده است تاكنون قبور علماء عامه در رى باشد. بلى كسى كه در رى مدفون شد كسائى نحوى است اما قبر او معين نيست در كجاست.
خوب است احوال او را مجملاً در عنوان على حده بنويسم.

صفحه از 88