نقد و تحقيقى در زمينه شروح كافى - صفحه 144

فصلى كه در اين باره ترتيب داده شده كه ائمه عليهم السلام ولاة امر خدا و خازنين و نگهداران علم اويند پى گيرى شده.
وى با آن كه در به پايان رساندن اين شرح كامياب نشد، اما توفيق يافت تا اساسى ترين بخش هاى اصول كافى را شرح دهد. و ميراثى ارزنده از شناخت ها و دانش هاى برآمده از تعاليم پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام براى آيندگان به يادگار بگذارد.
صدر المتألهين در شرح خود علاوه بر تفسير احاديث، به رجال احاديث نيز پرداخته و احوال آنها را از حيث وثاقت و عدم وثاقت و برخى امور ديگر بر طبق مدارك رجالى بررسى كرده است.
شرح وى بر كافى نشان داد كه صدر المتألهين گذشته از فلسفه و منطق و عرفان در علم حديث و معرفة الرجال و ساير علوم متعلق به تحقيق معارف و احكام دينى استاد و صاحب نظر است.

عناصر و مبادى شرح ملاصدرا

اين شرح به دقت و شيوايى و با زبان فلسفه و اسلوبى مشابه با اسلوب وى در ديگر نوشتارهايش به نگارش درآمده. و از اين رو نخستين شرح فلسفى با صلابت بر كافى است. وى در شرحش توانست بسيارى از رازهاى نهفته در احاديث را كشف كرده و به تفسيرهاى نوينى در تحقيق داده هاى آنها دست يابد.
صدرالمتألهين به عنوان فيلسوفى مجتهد و آگاه بر احاديث و آشنا به معارف دين و متعمق در عرفان نظرى و سلوك عرفانى كار خود را در راستاى شرح احاديث پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام آغاز كرد.
محصول اين كار طبعا يك محصول فلسفى و حديثى است و بدين دليل داراى ساختارى منطقى و مبتنى بر عناصر و مبادى يك دستگاه علمى مى باشد. پس براى شناخت آن، آشنايى با مبادى و عناصرش ضرورت دارد.
اينك گزارشى موجز به ترتيب ذيل از اين مجموعه عرضه مى شود:
1. اصول و قواعد برآمده از قرآن.

صفحه از 154