كتابشناسى الكافى - صفحه 176

المعجم المفهرس لألفاظ اصول الكافى از الياس كلانترى كه آن را در دو بخش تنظيم نموده است:
1. به ترتيب الفبايى اوّل احاديث
2. واژه هاى مفرد به ترتيب الفبا آمده است.
اين كتاب از سوى انتشارات كعبه در تهران به سال 1363ش، به چاپ رسيده است. ۱
الهادى الى ألفاظ اصول الكافى از جواد مصطفوى كه در مشهد مقدس توسط انتشارات آستان قدس رضوى به سال 1364ش، چاپ و منتشر گرديده است.
صحيح الكافى از محمدباقر بهبودى
از جمله تلاش هايى كه در دوره معاصر انجام گرفت، استخراج صحاح كتب اربعه توسط آقاى محمدباقر بهبودى است. وى، چنان كه خود تصريح مى كند، احاديث معتبر كتب اربعه را با توجه به شرايط اعتبار در متن و سند و به تشخيص خويش مشخص نموده است. ۲ به گفته ايشان، وى احاديث هر يك از كتب اربعه را جداگانه تنظيم نموده تا نام كتب اربعه پا بر جا بماند و حق مؤلفان آنها ضايع نگردد. علاوه بر اين، عناوين ابواب و شماره احاديث كتب اربعه به همان صورت اصلى منعكس شده است تا بازبينى و وارسى آن بر پژوهندگان و ناقدان آسان گردد.
از چهار كتابى كه آقاى بهبودى در اين باره تأليف نمود، متن عربى دو كتاب با عنوان هاى صحيح الكافى و صحيح من لايحضره الفقيه چاپ و منتشر گرديد و متن و ترجمه سه كتاب هم با عناوين گزيده الكافى در شش مجلد، گزيده من لايحضره الفقيه در دو مجلد و گزيده تهذيب الأحكام در پنج مجلد توسط انتشارات كوير چاپ و انتشار يافت.
قابل ذكر است كه كار آقاى بهبودى گرچه از سيره علمى و فنى دقيقى پيروى مى كند اما در عين حال، از سوى برخى از دانشمندان شيعه با اعتراض هايى روبه رو

1.راهنماى پژوهش، ص ۲۴۴.

2.گزيده الكافى، ج۱، ص ۲۲.

صفحه از 180