كافى در آيينه پژوهش - صفحه 184

دوم كتاب، با عنوان «شهرة الكتاب » بيان و كلام تعدادى از علما و فقها درباره كافى ذكر شده است.
شيخ مفيد در تصحيح الاعتقاد گويد: «هو من اجل كتب الشيعة و اكثرها فائدة»
صاحب الذريعه گويد: «و هو اجل الكتب الاربعة الاصول، المعتمد عليه، لم يكتب مثله فى المنقول من آل الرسول». ۱
در ذيل تلاش علما پيرامون كافى، گزارشى مختصر پيرامون نسخ خطى اصول / فروع / روضه كافى شروح و حواشى، پژوهش هاى موضوعى خاص، برگزيده هاى كافى، ترجمه ها، چاپ ها و فهارس و راهنماهاى كتاب كافى آورده است (ص 158 177).
معرفى 21 شرح، 26 حاشيه، برگزيده ها و چاپ هاى متعدد، بيانگر توجه خاص علما به كافى است. به نظر مى رسد قديم ترين اختصار و برگزيده كافى، منتخب اصول الكافى شيخ صدوق مى باشد كه نسخه خطى آن در كتابخانه عمومى امير المؤمنين عليه السلام در نجف به شماره (1635 / 6، ج 1) موجود است.
2.3.1. در فصل دوم به بررسى روش مرحوم كلينى در فروع كافى از حيث شيوه اسناد احاديث، شيوه ارائه متن احاديث و روش تدوين و تصنيف احاديث پرداخته است (ص 181 260).
3.3.1. در فصل سوم، شرح حال مختصر 93 نفر از كسانى كه مرحوم كلينى از آنها نقل روايت كرده، همراه با تعداد روايات هر يك را ذكر كرده و پس از آن موارد احاديث روايت شده با الفاظ «عن العدة» را به اختصار، معرفى و گزارش كرده است (263 359).
4. 1. «ملحق الموارد» عنوانى است كه مؤلف در ذيل آن، فهرست و راهنمايى براساس ترتيب الفبايى نام موارد تهيه كرده و در ذيل هر نام تعداد احاديث روايت شده و نشانى احاديث در كتاب كافى آورده شده است. اين فهرست در دو قسمت «موارد عن غير العده» و موارد «عن العدة» تنظيم شده است (363 449).

1.الذريعه، ج ۱۷، ص ۲۴۵.

صفحه از 198