كافى در آيينه پژوهش - صفحه 185

براساس اين فهرست، بيشترين احاديث روايت شده از على بن ابراهيم بن هاشم ابو الحسن القمى از مشايخ شيخ كلينى است كه در فروع كافى 3355 روايت مى باشد و در كل كتاب كافى 7068 روايت از طريق او مى باشد.
5. 1. خلاصه و نتيجه اين پژوهش و رساله دانشگاهى در 2 صفحه، فهرست مصادر و منابع شامل 249 مأخذ در 23 صفحه و فهرست محتويات كتاب در 13 صفحه آورده شده است. همچنين به رسم پايان نامه هاى دانشگاهى، دو صفحه چكيده به زبان انگليسى نيز دارد.

2. دفاع عن الكافى، ثامر هاشم حبيب العميدى، دو جلد. قم: مركز الغدير للدراسات الاسلامية، 1415، 768 + 789 صفحه

1. 2. كتاب جاودانه كافى، به دليل اهميت و ارزش والا، از ديرباز مورد توجّه دو گروه بوده است: پيروان اهل بيت عليهم السلام ، و فرقه هاى ديگر.
گروه اول، به ديده ارج گزارى به آن نگريسته اند، گرچه خود را از بحث و بررسى هاى علمى در مورد آن بى نياز نديده اند. كتاب هاى حديثى و فقهى و شيعه اماميه، گواه روشن بر اين مدّعا است. امّا در ميان دانشمندان گروه هاى ديگر، كسانى بوده اند كه به شيوه غير علمى، اشكال هايى بر كافى وارد ساخته اند. اينان، ذهن و انديشه افرادى را كه فرصت و حوصله ژرف نگرى و بازكاوىِ سخنان را ندارند، نسبت به اين كتاب شريف، مكدّر ساخته و نوعى بدبينى در مورد اين كتاب جاودانه در آنان پديد آورده اند، بدون اين كه آن تشكيك ها مبنا و جايگاه علمى داشته باشد.
با توجه به اين مقدمه، نويسنده كتاب، پس از نگارش و نشر الشيخ الكلينى البغدادى و كتاب الكافى كه عمدتا حول محور فروع كافى بود، پژوهش هاى خود را درباره كافى با تكيه بر بخش اصول، و به ويژه از ديدگاه نسبت هايى كه به آن كتاب و پيرو آن به شيعه اماميه مى دهند ادامه داد. و كتاب دفاع عن الكافى بدين سان پديد آمد.
2.2. مؤلف، كتاب را در دو مقدمه كوتاه و چهار باب اصلى سامان داده است.
مقدّمه اول، به معرفى كتاب و مؤلف بزرگوار آن اختصاص دارد (ج 1، ص 25 42). و

صفحه از 198