كافى در آيينه پژوهش - صفحه 192

معرفى انساب، مانند: الآدّمى (ص 17)، الاُسوارى (ص 23)، الاُعبودى (ص 25)، الطريحى (ص 126).
ـ معرفى القاب مشترك ميان چند راوى، مانند: الاُسيّدى (ص 23ـ24)، السِنّجى (ص 108).
ـ معرفى واژه هاى يكسان با تعيين اختلاف در اعراب يا تشديد، مانند: السَمَعى و السِمَعى (ص 107)، الغَزالى و الغزّالى (ص 143).
ـ معرفى زنان راوى، مانند: سُعاد (ص 102)، السعدة (ص 102)، سَمانة (ص 106)، عبلة (ص 130)، غرام (ص 143)، الفحّام (ص 146).
ـ معرفى وجه ارتباط و پيوند بين اسامى قديم و جديد، مانند: السّيرافى (110).
3. 4. فوائد اين اثر، بسيار بيشتر از آن است كه در اين مقال توصيف شود. بر هر كسى كه دستى بر احاديث دارد و اهل تحقيق و مطالعه در متون حديث باشد، لازم است كه به اين دست نامه دسترسى داشته و در كنار مطالعات و تحقيقات خود براى پرهيز از هرگونه اشتباه در ضبط اسامى، از اين مأخذ بسيار مهم بهره بگيرد.
در ابتدا مؤلف قصد داشته كه فقط به ضبط رجال كتاب كافى بپردازد و در چاپ اول نيز به عنوان ملحق كتاب كافى در سال 1347 منتشر شده است. در ادامه كار، موارد مشتبه در قاموس ذهبى و فيروزآبادى نيز به آن افزوده شده است و محققان اثر حاضر نيز در تكميل آن با مراجعه به ده ها مصدر ديگر كوشيده اند. به هر حال اين اثر عليرغم حجم كم، حاصل يك عمر تلاش و كوشش است و مأخذى بسيار مهم در كنار مطالعات و تحقيقات حديثى به شمار مى رود.

5. الصافى فى شرح الكافى ۱

1. 5. همان گونه كه اشاره شد به دليل اهميت كتاب كافى، علما و فقها به اين كتاب بسيار توجه و عنايت داشتند، شروح بسيار زيادى بر اين كتاب نوشته شده است. ۲ از

1.تأليف ملاخليل بن غازى قزوينى. اين معرفى با استفاده از سه عنوان پايان نامه دانشگاهى، كه مشخصات آنها در متن معرفى آمده تهيه شده است.

2.بيست و يك شرح بر كتاب كافى و يا بخشى از آن در كتاب الشيخ الكلينى البغدادى و كتاب الكافى «فروع» معرفى شده است.

صفحه از 198