كافى در آيينه پژوهش - صفحه 197

ائمه عليهم السلام و اخذ علم و حديث از ايشان با نقل احاديث ثقلين، سفينه، مدينه علم، تأكيد
ائمه عليهم السلام بر احاديث و حفظ و كتابت آنها با استناد به پنج روايت از جمله: «اعرفوا منازل شيعتنا على قدر روايتهم عنا و فهمهم منا»: منزلت شيعيان ما را از ميزان روايتى كه از ما نقل مى كنند و فهمى كه از ما دارند، بشناسيد.
2.3.6. فصل دوم در دو بخش مستقل به سير تدوين حديث در اسلام، مى پردازد:
بخش اول تدوين حديث در بيان شيعه.
بخش دوم تدوين حديث در اهل سنت.
در هر دو بخش وعده داده شده كه سير تاريخى تدوين حديث، بررسى مختصر شود و تصنيف و تأليف جوامع حديثى گزارش شود.
اصول اربع مائه يا 400 رساله كه اصل ناميده مى شوند، زيربناى اوليه و بنيادين جوامع حديثى شيعه را تشكيل مى دهند. مطالب اين اصول مستقيما يا با يك واسطه از امام عليه السلام و يا از راوى امام عليه السلام نقل شده است.
در سير تدوين اهل سنت، بيشتر به موضوع منع از نشر و كتابت حديث و سرنوشت برخى از راويان و ناقلان حديث اهل بيت عليهم السلام پرداخته شده است و برخلاف آنچه كه در آغاز فصل وعده داده شده سير تدوين و تأليف جوامع حديثى بسيار گذرا مطرح شده و جاى آن دارد كه با تفصيل و تحقيق بيشترى به اين موضوع پرداخته شود.
3.3.6. سرگذشت مختصرى از صاحب كافى مرحوم محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى را با اشاره به اوضاع سياسى اجتماعى و اعتقادى رى، راويان و محدثان رى، مشايخ و اساتيد كلينى، شاگردان مرحوم كلينى، مهاجرت به بغداد، جايگاه كلينى در نزد علماى اهل سنت و شيعه آورده است. در پايان اين فصل فهرستى شامل 27 منبع و مأخذ در مورد مرحوم كلينى ذكر شده است.
4.3.6. فصل چهارم به كتاب شناسى كافى اختصاص دارد. در اين فصل، انگيزه تأليف كتاب كافى به نقل از مرحوم كلينى در مقدمه كتابش، مدت تأليف (حدود بيست سال)، بهره گيرى مرحوم كلينى از اصول اربعمائه در تصنيف و تأليف كافى، ابواب و تعداد احاديث كافى، اسناد روايات كافى، معرفى راويان «عدة من اصحابنا» و ستايش

صفحه از 198