كافى در آيينه پژوهش - صفحه 198

كافى در كلام بزرگان را آورده است.
5 .3.6. در فصل پنجم ذيل عنوان صحت كافى به بررسى معناى اصطلاح «صحيح» در نظر دو گروه از محدثان (قدما و متأخرين) مى پردازد و نتيجه مى گيرد كه كافى مطابق اصطلاح قدما صحيح است و در اين خصوص به 11 مورد از سخنان قدما استناد مى كند.
صحيح بودن احاديث احاديث كافى را از نظر اصطلاح متأخرين نيز بررسى كرده است و بيان مى دارد مطابق اصطلاح متأخرين، تعداد روايات صحيح كافى طبق يك نظر، بالغ بر 5072 حديث مى باشد. ۱ البته اصطلاح صحيح در مقابل حديث موثق و حسن و ضعيف است نه در مقابل نادرست يا جعلى.
6.3.6. به دنبال بحث از اصطلاح صحيح در نظر قدما و متأخرين، فصل ششم كتاب را به بررسى صحت كتب قدما و ضعف اصطلاح متأخرين اختصاص داده است. اين فصل، در حقيقت ترجمه فايده نهم از دوازده فايده اى است كه شيخ حر عاملى تحت عنوان «خاتمه» در آخرين جلد از كتاب وسائل الشيعه آورده است.
مرحوم شيخ حر عاملى با بيان بيست و دو دليل، به بررسى ضعف اصطلاح متأخرين در مورد معناى «صحيح» پرداخته است.
7.3.6. در فصل هفتم با عنوان «پاسخ به شبهه ها» به بررسى چند شبهه پيرامون اعتبار و صحت كتاب كافى پرداخته است و ضمن طرح اجمالى شبهه، پاسخ شبهه ها را بيان كرده است.
قبل از ورود به طرح شبهه ها، در ضمن مقدمه اى هفت نكته را متذكر شده كه توجه به اين نكات به فهم پاسخ ها كمك مى كند.
همان گونه كه ناشر در آغاز اين كتاب يادآور شده است، اين كتاب پايان نامه دانشگاهى كارشناسى ارشد بوده كه در سال 1365 تهيه و تدوين شده است. اميد است در چاپ هاى بعدى، ضمن بازنگرى در كتاب و تحقيق بيشتر، نكات تكميلى و تحقيقى بحث هاى مطرح شده فراهم آيد.

فهرست

1.لؤلؤة البحرين، ص ۳۹۵.

صفحه از 198