دفاع عن الكافى - صفحه 201

باب دوم. شبهه هاى مطرح به وسيله احاديث تقيه در كافى

تلاش نويسنده بر اين است كه تمام شبهه ها را درباره احاديث تقيه در كافى تجزيه و تحليل كند. بدين منظور، مباحث در سه فصل تنظيم شده است:

فصل اول. تقيه و نفاق

ابتدا معناى «تقيه» و «اكراه» بررسى شده است. سپس انواع اكراه ذكر شده و با توجه به انواع آن، تقيه به واجب، حرام، مستحب، مكروه و مباح تقسيم شده است. در ادامه، نويسنده روشن ساخته است كه علت نفاق و نيرنگ دانستن تقيه خلط معانى اين دو اصطلاح است.

فصل دوم. ائمه عليهم السلام و تقيه

درباره تقيه ائمه عليهم السلام شبهه هايى مطرح و به آن ها پاسخ گفته شده است؛ از جمله: عدم وجوب عمل به گفته هاى ائمه عليهم السلام به سبب احتمال تقيه بودن آنها؛ جعل تقيه براى توجيه اختلافات در سخنان ائمه عليهم السلام .

فصل سوم. احاديث تقيه و كتمان در كافى

نويسنده نشان داده است كه شبهه هاى مربوط به تقيه و كتمان در كافى وارد نيست؛ زيرا آيه اى صريح صحت روايت كافى را تأييد كرده است يا عمل صحابه و تابعان موافق با مضمون آن حديث است و مانند آن.

باب سوم. بداء و افتراها

جلد دوم با اين باب آغاز مى شود. به سبب وجود احاديث بداء در كتاب كافى اتهام ها و مباحثى در زمينه بداء مطرح شده است كه نويسنده در اين باب به نقد و بررسى اين قبيل اتهام ها و مباحث مى پردازد. باب سوم از سه فصل تشكيل شده است:

فصل اول. مبانى بداء

ابتدا بداء از نظر واژه شناسى تعريف شده است. سپس فهم نادرست منكران آن و عدم توجه آنان به محتويات كتب شيعى تبيين شده است. در اين باره، به اين

صفحه از 204