جواد محدثی پديدآورنده : جواد محدثی

حکمت های علوی - آزادِ اسير، برده آزاد

امام على علیه السلامفرمود:

أَلْعَبْدُ حُرٌّ ما قَنَعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ماطَمَعَ.

بنده اگر قناعت كند، آزاد است، آزاد، اگر طمع داشته باشد برده است!

غررالحكم ج۱ ص۱۱۳

شرح حدیث

گاهى بندها و رشته‏هاى درونى، انسان را به قيد مى‏كشد و برده مى‏سازد. بردگان لوكس، اتوكشيده، درس‏خوانده و پولدار زيادى را مى‏توان در جامعه ديد.

آنچه انسان را آزاد مى‏سازد، رهايى از دام حرص و كمند دست و پاگير آز است.

افراد حريص و آزمند، هيچ وقت سير نمى‏شوند. چون اهل طمع‏اند، براى دست يافتن به آنچه ندارند، خود را به هر درى مى‏زنند، گاهى هم به ذلت، تملق و فرومايگى كشيده مى‏شوند.

اگر كسى از گنج قناعت برخوردار باشد و دست طمع پيش اين و آن دراز نكند، حتى اگر غلام و برده هم باشد،عزيز است و ريشه عزتش همان آزادگى از قيد طمع و افزون‏خواهى است.

ولى... آزمندان، در عين توانگرى و تمكن، همچنان چشمشان به دست اين و آن است و همين حرص و طمع، آنان را به ذلت بردگى مى‏كشد.

به قول صائب: از تشنگى بمير و مريزآبروى خويش! و چه بسا بى‏آبرويى‏هايى كه ريشه در طمع دارد.

گرفتاران طمع، يا براى حفظ آنچه دارند، يا براى رسيدن به آنچه ندارند، گاهى نوكر صفت مى‏شوند و تملّق و چاپلوسى مى‏كنند و به حقارت‏هاى ننگ آورى تن مى‏دهند.

گزاف نيست سخن مولا، كه انسان قانع، آزاد است و اهل طمع، برده است.

منبع: حکمت های علوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام علی علیه السلام)، جواد محدثی.