جواد محدثی پديدآورنده : جواد محدثی

حکمت های علوی - درخت وجود، ميوه عمل

امام على علیه السلامفرمود:

لا يُعْرَفُ الرَّجُلُ اِلاّ بِعِلْمِهِ كما لا يُعْرَفُ الْغَريبُ مِنَ الشَّجَرِ اِلاّ عِنْدَ حُضُورِ الَّثمَرِ.

انسان جز با علم خويش شناخته نمى‏شود. همچنانكه درخت ناآشنا و ناشناخته، جز هنگام آشكار شدن ميوه، شناخته نمى‏شود.

غررالحكم ج۶ ص۱۱۰

شرح حدیث

ثمر و ميوه، نشانه نوع درخت يا رشد صحيح آن است.

ارزش هر درخت نيز، به ميوه‏اش بستگى دارد و ثمره، شناسنامه ارزشى و سودمندى هر درخت است.

انسان نيز كمتر از درخت نيست.

آنچه جوهر وجودى و ارزش معنوى هر كس را آشكار مى‏سازد، رفتار و اعمال اوست. تاكسى عمل خويش را بروز نداده است، قضاوت صحيح و دقيقى درباره او نمى‏توان داشت.

عمل و رفتار هم، از دانش و بينش و بصيرت انسان سرچشمه مى‏گيرد و علم هر كس نشان دهنده شخصيّت و جودى اوست.

از سوى ديگر، آنچه به علم، ارزش مى‏دهد و دانا را از نادان ممتاز مى‏سازد عمل است. علم و عمل دو بال پروازند و هر كدام ناسالم و ناقص باشد، اين پرواز به نتيجه نمى‏رسد.

حرف، زياد مى‏توان زد. ادعا نيز بسيار مى‏توان داشت. اما آنچه كه گواه صدق سخن و درستى ادعاست، عمل است. صفحات شناسنامه هويت انسان با حروفى از عملكرد و كلماتى از رفتار، نگاشته مى‏شود و با مهر عمل، تأييد مى‏شود.

هر كس، همان است كه عمل مى‏كند. تفاوت و فاصله بود تا نمود هر فرد نيز از همين‏جا سرچشمه مى‏گيرد.

عمل، ميوه درخت وجود انسان است. علم نيز ريشه اين درخت است.

منبع: حکمت های علوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام علی علیه السلام)، جواد محدثی.