جواد محدثی پديدآورنده : جواد محدثی

حکمت های علوی - در نهان و آشكار

امام على علیه السلام فرمود:

مالا يَنْبَغى أَنْ تَفْعَلَهُ فِى‏الْجَهْرِ فَلاتَفْعَلْهُ فىِ‏السِّرِّ.

آنچه‏كه انجام‏دادنش درآشكارا سزاوارنيست، درپنهان هم آن راانجام مده.

غررالحكم ج۶ ص۹۱

شرح حدیث

وقتى غذايى آلوده است و مسموم، تأثير زيانبار خود را خواهد گذاشت، چه عمدى خورده شود، چه از روى اشتباه، چه به اختيار چه به اجبار.

زشتى خطا و گناه ذاتى است، چه ديگران بفهمند يا نه.

اگر ديگران بفهمند، آبرو مى‏رود. اگر خدا بفهمد، چه؟ رسوايى اين كه بيشتر است!

اگر يك گنهكار و مجرم، از ترس عقوبت يا از بيم رسوايى، گناه و جرمى را در ملأعام انجام ندهد، ارتكاب پنهانى همان يعنى نترسيدن از كيفر و رسوايى، ولى... مگر خدا و فرشتگان شاهد و ناظر نيستند؟ و مگر دستگاه الهى بى‏عقاب است؟

زشت، زشت است، چه پنهان چه آشكار!

گناه هم، بر روح شخص و جامعه، تأثير سوء دارد و نوعى بيمارى اخلاقى است و ارتكاب مخفى آن هم آفت زندگى است اگر آبرو هم نرود، دل تيره مى‏شود و عاقبت سياه.

مگر مصرف غذاى فاسد و داروى عوضى، دور از چشم پزشك و پرستار، از عوارض و پيامدهاى آن مى‏كاهد؟

كسى كه به خاطر شرم از ديگران از خلاف، پرهيز مى‏كند، چرا در تنهايى و پنهانى ازخود و خد حيا نمى‏كند؟

فرزانگان، از وجدان خود هم حساب مى‏برند.

و وارستگان، براى خود هم شخصيتى قائلند. آنچه در آشكار، نارواست، در نهان هم نارواست!

منبع: حکمت های علوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام علی علیه السلام)، جواد محدثی.