جواد محدثی پديدآورنده : جواد محدثی

حکمت های علوی - علامت خطر!

امام على علیه السلام فرمود:

عَجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمِى الطَّعامَ لأِذِيَّتِهِ كَيْفَ لا يَحْتَمِى الذَّنْبَ لأَِليمِ عُقُوبَتِهِ.

در شگفتم از كسى كه از غذا(ى‏فاسد) به خاطر آزارش پرهيز مى‏كند، اما از گناه به خاطر عذاب دردناكش پرهيزى ندارد!

غررالحكم ج۴ ص۳۳۷

شرح حدیث

روح هم بيمار و آلوده مى‏شود، همچون جسم.

رنج بدن، از غذاى فاسد است و عذاب جان از گناهان.

اگر پرهيز، شايسته و لازم است، از آنچه زيان و خطر بيشتر و جانكاه‏تر دارد، ضرورى‏تر است. رنج محدود و گذرا كجا و عذاب سخت و جاويد كجا؟!

گناه، دل را مى‏آلايد، جان را تيره مى‏سازد، شيطان را بر انسان مسلط مى‏كند، موجب نارضايى خدا و رسول است، پرونده اعمال را سياه مى‏سازد، مايه رسوايى مى‏شود و دهها فرجام زشت ديگر، كه از آثار معصيت است.

آيا مايه شگفتى نيست كه انسان از آزار طعام پرهيز و پروا داشته باشد، اما از عقوبت عصيان نترسد؟!

فرزانه كسى است كه بيش از صلاح جسم، به صلاح روح و رشد اخلاقى بينديشد، چرا كه عاقبت هر شخص را عمل او رقم مى‏زند.

بدن و جسم، مركب روح است. مهم، آن سوار است كه براين مركب مى‏نشيند و به سوى مقصد (بهشت يا دوزخ) پيش مى‏تازد.

از جسم چالاك چه فايده، اگر روح و جان در باتلاق نفس گرفتار شده باشد؟

زيان گناه، بسيار بيشتر از مفسده غذاى فاسد است، پس چرا بى‏پروايى و ناپرهيزى؟...

منبع: حکمت های علوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام علی علیه السلام)، جواد محدثی.