جواد محدثی پديدآورنده : جواد محدثی

حکمت های علوی - رابطه فقر و اسراف

امام على علیه السلام فرمود:

سَبَبُ الْفَقْرِ الإِسْرافُ.

اسراف، عامل تنگدستى است.

غررالحكم ج۴ ص۱۲۲

شرح حدیث

هميشه نداشتن، فقر نيست،

گاهى بد استفاده كردن از داشته‏ه و بد عمل كردن دارايان نيز به فقر و تنگدستى مى‏انجامد.

اسراف، يكى از همين بدعمل كردن‏ه در رابطه با مال است.

اگر قناعت، سرمايه‏اى پايان‏ناپذير است،

اگر تقدير و برنامه‏ريزى، نشانه خردمندى و توازن در معيشت است، ولخرجى‏هاى بى‏حساب و اسراف در هزينه نيز سرمايه رإ؛غ‏غ‏آر)) مى‏خورد و افراد متمكن را خاك‏نشين مى‏سازد.

در اين زمينه، تفاوتى ميان فرد و جامعه نيست و سنت‏هاى الهى فرقى ميان اين دو نمى‏گذارد.

اسراف شخصى و اسراف حكومتى، هردو موجب بروز خلأهاى مالى و ناهنجارى‏هاى اقتصادى مى‏شوند. وقتى مال، بى‏رويه و بدون حساب خرج شد و ضرورتها و اولويتها ملحوظ نشدند و بودجه و امكانات، صرف موارد غير لازم، تجملاتى، تشريفاتى و... شدند، براى هزينه‏هاى لازم گرفتار كمبود مى‏شويم.

وقتى در مصرف ميوه و نان، اسرافكارى شود، گرانى و كميابى در پى آن است.

ولخرجى بيهوده تنها به خوراك هم مربوط نيست، در لباس و كفش و دكور خانه و وسيله سوارى و تشريفات مهمانى و تجملات عروسى و وسايل خانه و سوخت و لوازم مصرفى روزانه و... وقتى بيش از حد نياز و لزوم، تهيه يا مصرف شود، آن كاستيها و خلأها به صورت فقر و كمبود جلوه مى‏كنند.

اگر اسراف، فقرآور است، قناعت هم فقرزداست:

قناعت، توانگر كند مرد ر...

منبع: حکمت های علوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام علی علیه السلام)، جواد محدثی.