يك مناظره علمى در پاسخ علامه قاضى خضرى - صفحه 278

و در حدى از قلت است كه حتى براى خود حضرتعالى هم اعجاب انگيز و حيرت آور خواهد بود و براى اين كه معيارى از اين احاديث به دست بيايد از ميان منابع حديثى صحيح مسلم را كه از لحاظ حديث در ميان صحاح ششگانه بالاترين رقم را دارا مى باشد منظور مى نماييم تا وضع ساير صحاح و سنن با مقايسه با اين صحيح روشن شود:
اينك بايد ملاحظه نمود كه از مجموع احاديثى كه در صحيح مسلم بزرگ ترين و مورد اعتمادترين كتاب حديثى اهل سنت از خلفا نقل شده است چه قدر است؟
بررسى دقيق نشان مى دهد مجموع اين احاديث با حذف مكررات 62 حديث است: بدين ترتيب:
1. از ابوبكر 5 حديث 2. از عمر بن الخطاب 41 حديث 3. و از عثمان بن عفان 16 حديث.
اين ارقام آن وقت مى تواند كاملاً روشن شود كه مقايسه اى بين آنها و رقم حديث هايى كه از يكى از راويان ديگر در همان صحيح مسلم نقل شده است به عمل آيد مثلاً: «ابو هريره» كه تعداد حديث هاى او در صحيح مسلم به پانصد و هشتاد و پنج حديث بالغ گرديده است؛ يعنى مجموع احاديث خلفاى سه گانه حتى كمتر از 91 حديث يك راوى عادى است.
يا چنين بگوييم: حديث هايى كه در صحيح مسلم از ابوبكر نقل شده است يكصد و شانزده بار كمتر از احاديثى است كه از ابوهريره نقل گرديده و احاديث خليفه دوم و سوم به ترتيب چهارده و سى و شش بار كمتر از احاديث ابوهريره است. دقت شود!!

پاسخ مجدد سؤال و جمع بندى مطالب گذشته

با توجه به مطالب پنجگانه كه در مورد حديث از ديدگاه خلفا ملاحظه فرموديد همان پاسخ اجمالى به صورت مجدد و واضح ترى براى سؤال دوم شما به دست آمد و آن اين است:
در جايى كه مسلم بن حجاج نيشابورى دومين محدث بزرگ و مورد اعتماد در ميان برادران اهل سنت نتوانسته است در مجموعه حديثى خود كه بزرگ ترين رقم حديث در ميان صحاح را دارا مى باشد از خليفه اول بيش از پنج حديث و از خليفه

صفحه از 310