يك مناظره علمى در پاسخ علامه قاضى خضرى - صفحه 285

و اين بود نمونه هايى از عملكرد و يا معجزه انبيا و نمونه اى از يك مسئله بهداشتى مورد ابتلاء كه در احاديث ابو هريره منعكس گرديده است و جالب توجه اين كه داستان كور شدن عزرائيل و مسابقه موسى عليه السلام در صحيح مسلم در باب فضائل حضرت موسى و شفا بخش بودن بال مگس در صحيح بخارى و سنن ابن ماجه در كتاب طب و در كنار احاديث مربوط به ادعيه و اغذيه و ادويه شفابخش قرار گرفته است.
ما از هر نوع بحث و اظهارنظر در مضمون اين چند حديث خوددارى نموده و قضاوت را به عهده حضرتعالى مى گذاريم ولى در مجموع مى توانيم از اين فضايل و معجزات و از اين طب و بهداشت كه در احاديث ابو هريره منعكس گرديده است، به محتواى بقيه 5374 حديث او نيز كه در عقايد و احكام و در قصص و تفسير قرآن نقل نموده است پى ببريم؛ مثلاً، درجه صحت حديث هاى او را در مسئله رؤيت حسى خداوند در آخرت كه مورد قبول اكثريت و بلكه همه علماى اهل سنت است ارزيابى كنيم.

كيسه ابو هريره

خوشبختانه خود ابو هريره محققين و صاحب نظران را راهنمايى كرده و بر وجود كيسه اى كه به تناسب اوضاع و احوال مى توانست حديثى از ميان آن كيسه نه از رسول خدا صلى الله عليه و آله تحويل بدهد اعتراف نموده است:
آن جا كه حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره نفقات نقل نموده و چون در اين حديث مطالب غيرقابل قبول و تعجب انگيز براى شنوندگان وجود داشت، جرئت پيدا كرده و سؤال نمودند كه يا ابا هريره اين مطلب را واقعا از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده اى؟
ابو هريره مجبور شد حقيقتى را كه تكيه گاه او بود اظهار نمايد و چنين گفت: نه، اين از كيسه ابو هريره بوده است ... «فقالوا أسمعت هذا من رسول اللّه ؟ قال لا هذا من كيس ابى هريره». ۱

1.مشروح اين حديث را در صحيح بخارى، ج ۷، النفقات باب ۱ ملاحظه فرماييد.

صفحه از 310