يك مناظره علمى در پاسخ علامه قاضى خضرى - صفحه 289

صحابه از ديدگاه شيعه و اهل سنت

گر چه مطالب گذشته در پاسخ بخش دوم و سوم سؤال حضرتعالى كافى به نظر مى رسد، اما به لحاظ اين كه يكى از مطالب بى اساس و نسبت هاى ناروايى كه در طول تاريخ مطرح گرديده و از تهمت هاى بزرگى كه بر ضد شيعه به كار گرفته شده و حول محور آن تبليغ شده اين است كه ـ العياذ باللّه ـ شيعه همه صحابه را مورد طعن قرار داده و به حديث هيچ يك از آنان اعتماد نمى كند لذا اين موضوع را نه در حد وسيع و گسترده بلكه به طور اجمال و خلاصه و متناسب با اين نامه مطرح مى نماييم؛ زيرا اين بينش خلاف واقع و اين قضاوت نادرست، تبعات و آثار زيانبار و ضايعات جبران ناپذيرى به همراه داشته و به صورت حربه اى شكننده در ضربه زدن به اسلام در دست دشمنان قرار گرفته است و شايد سؤال حضرتعالى نيز به طور ناخودآگاه در اثر همين تبليغ به وجود آمده و از همان پندار بى اساس ريشه گرفته است.
و به طورى كه در مقدمه اشاره گرديد، بهترين راه مأيوس نمودن دشمنان اسلام و از بين بردن فاصله و اختلاف در صفوف فشرده و به هم پيوسته مسلمانان آگاه نمودن آنها است و همان گونه كه برنده ترين حربه دشمنان و كارى ترين سلاح پيروزى آنان در راه اهداف شوم شان جمود فكرى و بى اطلاعى يك گروه از مسلمان ها از حقيقت نظرات گروه ديگر است مهم ترين وظيفه علما نيز خلع سلاح كردن دشمنان از راه بيان واقعيات و روشن ساختن انديشه و افكار مسلمين است و بر اساس علم و آگاهى و منطق صحيح است كه مى توان به پى ريزى كاخ محكم و زيباى اتحاد و يگانگى و ايجاد سد نفوذناپذير اخوت و برادرى اميدوار و مطمئن گرديد.

سه نظريه متمايز:

در مورد صحابه سه عقيده مختلف و سه نظريه متمايز وجود دارد و يا سه نظريه متمايز متصور است بدين ترتيب:
1. همه صحابه بدون استثناء عادل هستند و هيچ گناه و عمل ناشايستى را مرتكب نمى شوند.
2. صحابه با داشتن بزرگ ترين افتخارات كه نيل به ديدار رسول خدا صلى الله عليه و آله است از

صفحه از 310