يك مناظره علمى در پاسخ علامه قاضى خضرى - صفحه 291

1. حافظ ابو حاتم رازى امام و پيشواى علماى «جرح و تعديل» ۱ و دانشمند رجال شناس در مورد صحابه پس از بيان مفصل و گفتار مشروح چنين نتيجه گيرى مى كند: (فكانوا عدول الامة وائمة الهدى وحجج الدين ونقلة الكتاب والسنة) ۲ . همه صحابه عدول امت، رهبران هدايت، حجت هاى خدا در آئين و ناقلان كتاب و سنت هستند.
2. ابن عبدالبر در مقدمه استيعاب مى گويد: (ثبت عدالة جميعهم). عدالت همه صحابه ثابت و مسلم است. ۳
3. ابن اثير در مقدمه «اسد الغابه» پس از بيان اهميت و لزوم شناخت راويان حديث مى گويد: (والصحابه يشاركون فى ذلك الا الجرح والتعديل فانهم كلهم عدول لا يتطرق اليهم الجرح).
در آنچه گفته شد صحابه رسول خدا صلى الله عليه و آله با ساير راويان حديث شريك هستند مگر در جرح و انتقاد؛ زيرا همه صحابه عادل هستند و هيچ نقد و انتقادى بر آنان راه ندارد. ۴
4. حافظ ابن حجر عسقلانى در مقدمه «اصابه» ۵ مى گويد: (اتفق اهل السنه على ان الجميع عدول ولم يخالف فى ذلك الاشذ من المبتدعة).
اهل سنت متفق القول هستند كه همه صحابه عادل مى باشند و در اين عقيده مخالفى وجود ندارد، به جز عده معدود از افراد بدعت گذار منحرف.
5. و ابن حجر مكى مى گويد: بدان آنچه كه اهل سنت و جماعت بر آن اجماع و اتفاق دارند، اين است كه بر هر مسلمانى واجب است همه صحابه را از راه اثبات عدالت آنان تزكيه نموده و به نيكى ياد نمايد و از طعن و انتقاد نسبت به آنان خوددارى

1.عبدالرحمان بن أبي حاتم رازى متوفاى ۲۳۷ق بزرگ ترين شخصيت علمى است كه در تفسير و حديث داراى تأليفاتى بوده و در رجال شناسى معروفيت بيشترى دارد و كتاب او در معرفى و نقد رجال و ناقلان حديث كه به نام (الجرح والتعديل) در ۸ جلد تدوين و پس از گذشت يازده قرن امروز هم در ميان علما دست به دست مى گردد ـ دليل روشنى به مقام علمى اوست.

2.الجرح والتعديل، جلد ۱، صفحه ۷.

3.الاستيعاب فى معرفة الاصحاب تأليف حافظ محدث يوسف بن عبدالبر متوفاى ۴۶۳.

4.اسد الغابه فى معرفة الصحابه تأليف عز الدين محمد بن الجزرى معروف به ابن اثير متوفاى ۶۳۰ ـ جلد ۱، صفحه ۳.

5.الاصابه فى تمييز الصحابه تأليف ابن حجر عسقلانى متوفاى ۸۲۵ هجرى، ج ۱، ص ۱۷.

صفحه از 310