يك مناظره علمى در پاسخ علامه قاضى خضرى - صفحه 304

شيعيان و هم از معتقدان از شيعيان و معتقدان بر كفر همه صحابه و امير مؤمنان عليه السلام بوده اند و اين فرقه در كنار فرقه ها و گروه هاى عجيب و غريب مسلمانان و شيعيان قرار گرفته است مانند فرقه هاى عجارده، صلتيه، معلوميه، مجهوليه، معبديه، اخنسيه، هذليه و ده ها گروه با نام هاى جالب!
و ابو كامل و پيروان او براى اولين بار در كتاب الفرق بين الفرق تأليف ابومنصور عبدالقادر شافعى بغدادى متوفاى 429 مطرح گرديده است و خلاصه معرفى او از كامليه و مؤسس آن به طورى كه اشاره گرديد چنين است كه:
اين گروه از پيروان مردى رافضى هستند كه ابو كامل نام داشت و معتقد بود كه همه صحابه پيامبر حتى على بن ابى طالب عليه السلام كافر شده و از دين اسلام برگشته اند. ۱
و عين همين جملات را محمد بن عبدالكريم شهرستانى (متوفاى 548ق) كه در يك قرن پس از ابو منصور مى زيسته در كتاب خود، ملل و نحل آورده است. ۲
بديهى است انعكاس مطلبى در دو كتاب رايج و قديمى متعلق به قرن پنجم و ششم موجب انعكاس و سرايت آن به كتاب ها و تأليفات ديگر نيز خواهد گرديد و لذا مى بينيم يك قرن پس از شهرستانى ابن ابى الحديد (متوفاى 655ق) كه جزء ادبا و نويسندگان دوران خويش بوده همان مطلب را بدون كوچك ترين نقد و بررسى نقل نموده است. ۳
و چون بررسى مى كنيم مى بينيم در اصل پيدايش «كامليه» و يا با وجود گروهى به نام «كامليه» در متهم ساختن اين گروه با عقيده ياد شده تعصب و يكسونگرى، بزرگ ترين و يا اصلى ترين عامل و در نشر و انعكاس آن ناآگاهى و عدم تحقيق مهم ترين انگيزه بوده است.

معرفى اجمالى از ابو منصور بغدادى و شهرستانى

با توجه به حجم محدود اين اوراق در معرفى اين دو نويسنده كه به عنوان مؤلفان در شناخت اديان و مذاهب شهرت يافته اند و در مسئله مورد بحث، ابومنصور سازنده

1.ترجمه الفرق بين الفرق، چاپ ۱۳۳۳ ش، تبريز، صفحه ۴۶.

2.ملل و نحل، شهرستانى، چاپ ۳۶۸ قاهره، جلد ۱، صفحه ۲۹۱.

3.شرح نهج البلاغه، جلد ۱۰، صفحه ۲۵۴.

صفحه از 310