محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 146

اقامت گزيد، اين كوچه در دروازه كوفه قرار داشت، كلينى در آنجا حديث املاء مى كرد و رياست فقهاء شيعه در هنگام خلافت مقتدر خليفه عباسى به او تعلق داشت.
كلينى عصر سفيران و وكلاء حضرت مهدى عليه السلام را درك كرد و اخبار روايات را از مصادر و منابع آن فرا گرفت، و در زمان سفيران امام، كافى را تأليف نمود، او كتاب كافى را به درخواست يكى از رجال شيعه فراهم آورد، مجلس كلينى همواره محل اجتماع بزرگان، علماء و اهل حديث بود، و كسانى در حلقه درسى او فقه و حديث فرا مى گرفتند.
كلينى رضى الله عنه عالمى عميق و محدثى ژرف نگر و فقيهى عالى مقام بود، او در نقل حديث از ثقات به شمار مى رفت، او يك محدث عادل و حجتى استوار به حساب مى آمد، گفته هايش محكم و عقايدش متين و از بزرگان اهل ادب هم محسوب بود او از بزرگان و پيشوايان و زاهدان و عابدان و مخلصان به شمار مى رفت. ۱

مؤلف گويد:

گفته ها و نظريات علماء رجال و تذكره نويسان و فقهاء عظيم الشأن شيعه اماميه كه درباره محدث بزرگوار محمد بن يعقوب اظهار شده به نظر خوانندگان رسيد، روشن شد كه همگان از وى تجليل كرده و او را به عدالت، امانت، ديانت، فقه، فضيلت، عبادت، و زهد وصف كرده اند و از وى به عنوان جليل القدر و عظيم الشأن سخن گفته اند.
تذكره نويسان گويند: او در رى شيخ فقهاء شيعه بود و رياست اماميه در اختيار او قرار داشت، او از چهره هاى معروف و سرشناس در ناحيه رى به شمار مى رفته، زعامت دينى و اجتماعى داشته و مورد توجه انظار عامه بوده، حوزه درسى و بحث داشته، مرجع صدور احكام شرعى و مفتى و مجتهد بوده است.
او تصميم مى گيرد رى را ترك گويد و به بغداد مهاجرت كند، تاريخ مهاجرت او به بغداد معلوم نيست، او چرا بغداد را براى سكونت انتخاب مى كند و رياست حوزه

1.مقدمه كافى چاپ دارالكتب الاسلامية.

صفحه از 178