محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 148

بوده و همگان مقام و منزلت او را مى دانستند و از شخصيت علمى، و فقهى او آگاه بودند، از اين رو ورود او به بغداد در ميان جامعه تشيع و محافل علمى و فقهى و راويان و محدثان مقيم بغداد به زودى مشهور شد و دانستند كه كلينى وارد بغداد شده و در اين شهر اقامت گزيده است.
علماء و بزرگان شيعه در بغداد پيرامون او را گرفتند و از وى تحليل و تكريم نمودند، با اين كه در آن زمان اوائل قرن چهارم شخصيت هاى بزرگى از نظر فقهى و روايتى در بغداد بودند ولى شخصيت كلينى همه آنها را تحت الشعاع قرار داد، و پس از اندكى مقام نخست را در آن شهر به دست آورد، به طورى كه او را شيخ اهل حديث در بغداد مى گفتند.
اقامت او در بغداد طول كشيد، به طورى كه او را بغدادى هم گفته اند، او را از اين جهت سلسلى گفته اند كه در كوچه اى به نام «درب سلسله» زندگى مى كرد، ظاهرا در مدخل آن كوچه زنجيرى بوده و مردم آن را كوچه زنجير مى گفته اند، همان گونه كه در مشهد مقدس بازارى به نام بازار زنجير بود و در تخريب سال 1354 در توسعه فلكه ويران گرديد.
از اين كه كلينى چند سال در بغداد اقامت كرده و در چه سالى به اين جا مهاجرت نموده اطلاع درستى در دست نيست، او سال ها در بغداد مشغول تدريس و تأليف بود و مجلس املاء حديث داشت گروهى در محضر او تربيت شدند و از وى فقه و حديث آموختند و به مذهب اهل بيت عليهم السلام خدمت كردند و منشأ آثارى شدند.

وفات كلينى و محل دفن او

او بعد از سال ها اقامت در بغداد كه مدت آن معلوم نيست جهان را وداع گفت و به جوار رحمت حق شتافت، علماء رجال و تذكره نويسان از تاريخ فوت و محل دفن او سخن گفته اند و در اين مورد اختلاف مهمى نيست.
شيخ ابو جعفر طوسى رضى الله عنه در فهرست گويد: محمد بن يعقوب در سال 328 در بغداد درگذشت و در مقبره دروازه كوفه دفن شد، ابن عبدون گويد: من قبر او را در

صفحه از 178