محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 149

كنار نهر طائى ديدم روى قبر او لوحى قرار داشت كه در آن نام او و پدرش را نوشته بودند، و در رجال خود گويد:
محمد بن يعقوب كلينى مكنى به ابو جعفر اعور، كه از مشايخ جليل القدر و عارف به اخبار و احاديث بود و كتاب كافى را تأليف كرد، در ماه شعبان سال 329 در بغداد درگذشت و در دروازه كوفه مدفون گرديد، شيخ طوسى در فهرست وفات او را 328 نوشته ظاهرا كتاب رجال بعد از فهرست نوشته شده و اين تاريخ صحيح بوده است.
ابوالعباس نجاشى در رجال خود گويد: ابو جعفر كلينى رحمه الله در سال 329 در بغداد درگذشت و اين سال را تناثر نجوم مى گفتند، محمد بن جعفر حسينى ابو قيراط بر او نماز خواند و در دروازه كوفه به خاك رفت، احمد بن عبدون به من گفت: من قبر او را مى شناسم و اكنون كهنه شده است.
ابن اثير در حوادث سال 328 گويد: در اين سال محمد بن يعقوب كلينى درگذشت ابن حجر در لسان الميزان گويد: محمد بن يعقوب بن اسحاق ابو جعفر كلينى كه از فقهاء شيعه بود در سال 328 در بغداد درگذشت.
محمدتقى مجلسى گويد: قبر كلينى در بغداد در مولوى خانه معروف است و آن را شيخ المشايخ گويند، عامه و خاصه آن را زيارت مى كنند و من هم آن را زيارت كردم.
شيخ يوسف بحرانى گويد: قبر كلينى الان و قبل از اين زمان در بغداد زيارتگاه بوده است، و روى قبرش گنبدى ساخته شده است.
شيخ اسداللّه شوشترى گويد: مزار او اكنون در نزديك پل معروف است.
شيخ عبدالنبى كاظمى گويد: در بين علماى معاصر ما و مردم زمان ما معروف است كه قبر او در بغداد در جايى به نام مولى خانه نزديك پل قرار دارد، و قبرش اكنون زيارتگاه عامه و خاصه مى باشد.
سيد محمد باقر خوانسارى گويد: قبر مطهر كلينى اكنون در بغداد شرقى مشهور است و گنبدى روى آن ساخته شده است، عامه و خاصه آن را زيارت مى كنند، قبر او اكنون در جايى به نام تكيه مولويه قرار دارد درهاى مشبكى در آن كار گذاشته شده است و در طرف چپ كسى كه از پل عبور مى كند واقع شده است.

صفحه از 178