محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 156

در هنگام بروز فتنه ها از راه منحرف خواهد شد و ايمان خود را از دست خواهد داد و در طوفان به اين طرف و آن طرف مى رود و سقوط مى كند.
براى همين جهت است كه امروز اديان فاسده ظاهر شده اند، و مذاهب گمراه كننده آشكار گرديده اند، اكنون كفر و شرك در هم آميخته و همه جا را فراگرفته است، هر كسى را خداوند توفيق دهد ايمانش ثابت و مستقر مى ماند، خداوند براى او اسباب و وسائلى فراهم مى كند تا او دين خود را از كتاب و سنت پيامبر صلى الله عليه و آله فراگيرد و با علم و يقين و بصيرت ايمان بياورد.
اين چنين شخصى دينش مانند كوه ها استوار مى ماند و از جاى خود تكان نمى خورد، اگر خداوند كسى را موفق نكرد ايمان او عاريتى خواهد بود، او دنبال آراء و نظريات خود را مى گيرد و با تقليد و استحسان و تفسير و تأويل بدون علم و بصيرت گام برمى دارد و گمراه مى گردد، در اينجا مشيت خداوند به هر چه تعلق گيرد انجام خواهد گرفت، يا ايمان او را كامل و يا سلب مى كند.
براى اين گونه افراد كه از روى عدم بصيرت سخن مى گويند و تأويل بى جا مى كنند هيچ اطمينانى نيست، ممكن است آنها صبح مؤمن باشند و شب كافر گردند، و يا شب مؤمن به حساب آيند و بامداد كافر شوند، زيرا او هرگاه يكى از بزرگان را مشاهده مى كند به طرف او مى رود و هرگاه چيز ظاهرپسندى را ديد آن را قبول مى كند.
عالم عليه السلام فرمودند: خداوند متعال پيامبران را براى نبوت خلق كرد، آنها فقط پيامبر خواهند بود و اوصياء هم براى وصايت خلق شدند و آنان هم وصى خواهند بود، گروهى را ايمان عاريت داده اگر بخواهد آن را كامل مى كند و اگر بخواهد آن را از دل ها سلب مى نمايد، اين آيه شريفه قرآن «فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ» به اين موضوع دلالت دارد.
شما متذكر شده اى كه در جاهايى گرفتار مشكلات شده اى و در تنگناهايى قرار گرفته اى حقايق آنها را در نمى يابى و راه چاره را نمى دانى، تو در اختلافات روايات در بن بست قرار گرفته اى و راه حل آنها را پيدا نمى كنى، و مى دانى كه اختلاف روايات

صفحه از 178