محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 157

با يكديگر براى اين است كه علل و اسباب آن يكسان نبوده و هر كدام در موردى بيان شده اند.
شما در جايى زندگى مى كنيد كه عالمى در آنجا حضور ندارد، شما به افراد مورد وثوق و اطمينان دسترسى نداريد تا مشكلات خود را از وى سؤال كنيد و در اختلاف روايات حق را پيدا كنيد و انتخاب نماييد و مورد عمل قرار دهيد، شما دوست داشتى كتابى كافى در اختيار داشته باشى كه در آن همه علوم و معارف دين گردآورى شده باشد تا مورد استفاده قرار گيرد.
كتابى كه طلّاب و فراگيرندگان معارف را سود دهد، كسانى كه مى خواهند راه رشد و سعادت را پيدا كنند به آن مراجعه نمايند، و يا كسانى كه در نظر دارند علوم دينى فرا گيرند و آثار صحيحه را مورد عمل قرار دهند و سخنان واقعى رهبران دين را به دست آورند از آن استفاده كنند و از سنت هاى پيامبر و فرائض خداوند آگاه شوند و آنها را به كار بندند.
شما گفتيد اگر چنين كتاب جامعى تأليف گردد و اخبار و روايات و سنن و آثار اهل بيت عليهم السلام در آن گردآورى شود، اين كار سبب خواهد شد تا به توفيق خداوند و مساعدت او شيعيان و محبان خاندان عصمت و طهارت راه درست را دنبال كنند و آنها را به سر منزل مقصود هدايت نمايند و راه درست و راه صحيح را به آنان نشان دهد.
اينك اى برادر بدان كه خداوند تو را هدايت كند، و راه تشخيص صحيح از سقيم را به تو بنماياند، هيچ كس نمى تواند با رأى و نظر خود موارد اختلاف را در روايات تميز دهد و حكم به صحت يك روايت را به نظر خود اظهار كند، و يا بدان عمل نمايد، مگر اين كه، عالم عليه السلام عمل كرده باشد، روايات را به كتاب خدا عرضه كنيد هر كدام با قرآن موافق بود عمل كنيد و مخالف را ترك نماييد.
در جاى ديگر فرموده: در موارد اختلاف روايات هر حديثى كه با مخالفان موافق نبود مورد عمل قرار دهيد، و هر روايتى كه با آنها موافق بود ترك كنيد، و نيز فرموده:

صفحه از 178