محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 158

روايتى كه در عمل به آن اجماع شده آن را مورد عمل قرار دهيد و در غير آن صورت از آن دورى نماييد، ما در اينجا اطلاع اندكى داريم، بهتر از همه در اين موارد احتياط و رد آن به امام مى باشد.
امام عليه السلام فرموده: هرگاه دو روايت مختلف در يك مورد رسيد و شما نتوانستيد صحيح آن را دريابيد، به هر كدام از آنها خواستيد عمل كنيد و اين عمل شما از باب تسليم است.
اكنون خداوند متعال كارها را آسان كرد و وسايل آن را آماده ساخت و تأليف كتابى را كه خواسته بودى انجام گرفت و اميدوارم كار به آن گونه انجام گرفته باشد كه خواسته و طلب كرده بوديد، اگر در تأليف آن كوتاهى شده و موارد نقص در آن مشاهده مى شود ما را ارشاد و راهنمايى كنيد، زيرا نصيحت و ارشاد ميان برادران مؤمن واجب است.
اميدوارم در اعمال كسانى كه از اين كتاب سود مى برند و اخبار و روايات آن را مورد عمل قرار مى دهند و از انوار فروزان آن روشنايى مى گيرند و در حال و آينده از آن استفاده مى كنند مشاركت داشته باشيم، زيرا خداوند يكى است و محمد صلى الله عليه و آله رسول خدا يكى است و حلال محمد صلى الله عليه و آله و حرام او تا قيامت باقى است.
ما كتاب حجت را اندكى باز كرديم و مطالب آن را توسعه داديم، اگرچه آن را كامل نكرديم در صورتى كه نيازمند تكميل و توسعه بود، ما دوست نداشتيم كه خوانندگان اين كتاب را از اين موضوع بى بهره سازيم، ما از خداوند درخواست مى كنيم كه عمر ما را طولانى كند تا كتاب حجت را كامل نماييم و همه مباحث آن را در يك كتاب مستقل بياوريم.
ما از خداوند متعال سپاسگزاريم و از او توان و نيرو براى كارها مى خواهيم و اميدواريم ما را توفيق بيشترى بدهد و دست ما را بگيرد، درود بر رسول خدا و آل او عليهم السلام كه از پاكان و نيكان هستند، من اينك كتاب خود را از عقل و علم شروع مى كنم و از مقام علم و علماء سخن مى گويم و از جهل و جاهلان و سقوط آنها بحث مى كنم.

صفحه از 178