محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 161

در آن شهر اقامت كند و كتاب خود را تأليف نمايد.
در آن زمان بغداد از مراكز مهم علمى و دينى بود، رجال علم و ادب و فقه و حديث در آنجا سكونت داشتند، خاندان هاى بزرگى از شيعه در آنجا حضور داشتند و در تشكيلات حكومتى صاحب نفوذ بودند، در بغداد كتابخانه هاى بزرگى بود كه همه نوع كتاب در آنجا وجود داشت.

تجليل از كتاب كافى

شيخ مفيد گويد: كافى از بزرگ ترين كتب شيعه و از همه آنها سودمندتر است.
محمد بن مكى شهيد در اجازه خود به ابن خازن گويد: كتاب كافى در حديث مانند ندارد و در مذهب اماميه كسى مثل او را تأليف نكرده است.
محقق كركى گويد: كتاب بزرگ كافى كه در حديث تأليف شده مانند ندارد، در اين كتاب احاديث شرعيه و اسرار دينيه جمع آورى گرديده كه آنها را در كتاب هاى ديگر نمى توان پيدا كرد، او گويد: علماء و فقهاء شيعه مانند كافى كتابى تأليف نكرده اند.
فيض كاشانى گويد: كافى اشرف و اوثق و اجمع و اتم كتب حديث مى باشد و اخبار اصول را به خوبى جمع آورى كرده و از زيادى ها و عيب و نقص خالى است.
على بن محمد بن حسن بن شهيد ثانى گفته كتاب كافى يك آبگاهى است كه در آن آب صاف روان است، به جان خودم سوگند كسى مانند آن را تأليف نكرده است و به آن روش كتابى ننوشته است، مقام و منزلت كلينى از كتاب كافى معلوم مى گردد و مقام او در علم و فقه و حديث آشكار مى شود.
مجلسى گويد: كتاب كافى جامع ترين و بهترين مؤلفان شيعه بوده و در ميان فرقه ناجيه بزرگ ترين كتاب به حساب مى آيد.
محمد امين استرابادى گويد: ما از مشايخ خود شنيديم كه مى گفتند در اسلام كتابى مانند كافى و هم وزن و پايه آن تأليف نگرديده است.
دكتر حسين على محفوظ در مقدمه كتاب كافى گويد: اين كتاب نخست به كلينى معروف بوده و بعد از آن به كافى مشهور شده است، و نام او از اينجا گرفته شده كه او

صفحه از 178