محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 162

در مقدمه خود در پاسخ كسى كه از وى خواسته بود تا كتابى جامع در حديث و فقه تدوين كند گفت: دوست دارى كتابى داشته باشى كه تو را كفايت كند و جامع همه علوم باشد.
در روضات الجنات از كتاب منية المرتاد نقل شده كه كلينى كافى را در مدت بيست سال تأليف كرده است، كلينى از گروهى بى شمار اخبار و روايات اهل بيت عليهم السلام را نقل مى كند و كتاب كافى در حقيقت چكيده آثار گذشتگان مى باشد.
مشايخ عصر كافى را بر مؤلف آن قرائت مى كردند و اجازه روايت آن را دريافت مى نمودند، گروهى نيز كافى را در نزد شاگرد او ابو الحسين احمد بن احمد كاتب كه از اهل كوفه بود قرائت مى كردند، از راويان قديم كافى كسانى مانند ابن بابويه، ابن قولويه، سيد مرتضى، شيخ مفيد، تلعكبرى، زرارى و نجاشى هستند.
كافى در همه زمان ها برهان فقهاء و حجت اهل فتوى بوده و همواره در طول تاريخ مرجع علماء و فقهاء مى باشد، تحولات زمان و تغييرات آن از مقام منيع و جايگاه رفيع كتاب شريف كافى نكاسته است.
علماء اماميه و فقهاء شيعه از قديم اين كتاب را بر ساير كتب حديث فضيلت مى دادند و از آن استفاده مى كنند و به آن استناد مى نمايند، آنها اخبار كافى را موثوق دانسته و در احكام از آن بهره مى برند، علماء شيعه اجماع دارند كه كافى در مقامى بلند قرار دارد، و مانند قطبى است كه همگان بايد در اطراف آن جمع گردند.
كافى در ضبط و اتقان از ساير اصول و كتب حديث برتر است، كتاب كافى در حقيقت مخزن گران بهايى است كه در آن نفائس اخبار و روايات و سخن هاى ناب و خالص گردآورى شده، معارف دين و شريعت، علوم، احكام، اوامر و نواهى، سنن و آثار، مواعظ و نصايح و آداب و اخلاق در آن نهفته است.
مقدمه كتاب كافى و عبارت و فقرات آن نشان مى دهد كه كلينى رضى الله عنه در انشاء و صنعت كتابت مقامى بس بلند و ارجمند داشته است و به خوبى معلوم مى گردد كه او در ادبيات عرب و اسرار و رموز آن تبحر داشته و در فصاحت و بلاغت جايگاه ويژه اى احراز كرده بود. ۱

1.مقدمه كتاب كافى از دكتر محفوظ.

صفحه از 178