محمد بن يعقوب كلينى - صفحه 166

كتاب هاى او را توسط مشايخ خود روايت مى كنيم، معلوم است كه اين آثار در آن زمان مشهور بوده اند و از آنها استفاده مى كرده اند.
ابوالعباس نجاشى در رجال خود گويد: ابو جعفر كلينى غير از كتاب كافى كتب ديگرى هم تأليف كرده و آنها عبارتند از كتاب رد بر قرامطه، كتاب رسائل الائمه عليهم السلام ، كتاب تعبير رؤيا، كتاب رجال و كتاب ما قيل فى الائمة عليهم السلام من الشعر، نجاشى گويد: ما آثار او را بر مشايخ خود قرائت كرديم و از آنها اجازه نقل گرفتيم.
اينك فهرست آثار كلينى:
1. كافى كه بسيار مشهور و مكرر چاپ شده است.
2. رسائل الائمة عليهم السلام .
3. ماقيل فى الائمه عليهم السلام من الشعر.
4. كتاب تعبير الرؤيا.
5. كتاب الرد على القرامطة.

مشايخ كلينى

ابوجعفر محمد بن يعقوب كلينى رضى الله عنه اساتيد و مشايخ زيادى دارد، كه در رى و بغداد از آنها اخذ حديث كرده است، نام مشايخ او در كتب رجال آمده، و تذكره نويسان از آنها در آثار خود نام مى برند، در كتاب جامع الرواة كه مخصوص رجال كتب اربعه مى باشد از آنان ياد مى كند، و از همه جامع تر تحقيق دكتر حسين على محفوظ است كه در مقدمه كافى آنها را جمع كرده است و اينك مختصرى از حالات آنها:

1. احمد بن ادريس

او احمد بن ادريس ابو على اشعرى قمى است كه يكى از ثقات اصحاب و راويان و فقهاء اماميه بود، او اخبار زيادى نقل كرده و رواياتش هم از صحاح به حساب مى آيند او كتاب بزرگى در نوادر تأليف كرده كه مشايخ از وى نقل مى كنند، احمد بن ادريس در سال 306 در جايى به نام قرعاء در راه مكه درگذشت. ۱

1.فهرست شيخ، ص ۵۰.

صفحه از 178