كلينى - صفحه 227

موقعيت كلينى در عالم اسلام

كلينى در عصر حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام متولد گشت و با چهار سفير و نماينده وجود اقدس امام زمان ارواحنا فداه كه در طول غيبت صغرى رابط ميان حضرت و شيعيان بودند، هم عصر بود با اين كه اين چهار تن، از فقها و محدثين بزرگ شيعه بودند و شيعيان آنها را به جلالت قدر مى شناختند، مع الوصف كلينى مشهورترين شخصيت عالى مقامى بود كه در آن زمان ميان شيعه و سنى با احترام زياد مى زيست و به طور آشكار به ترويج مذهب حق و نشر معارف و فضائل اهل بيت عصمت همت مى گماشت.
عموم طبقات او را به راستى گفتار، و درستى كردار و احاطه كامل بر احاديث و اخبار مى ستودند به قسمى كه مى نويسند شيعه و سنى در اخذ فتوى به وى مراجعه مى كردند، و در اين خصوص مورد اعتماد و وثوق هر دو فرقه بود و به همين جهت نيز ملقب به «ثقة الاسلام» گشت و هم او نخستين عالمى است كه به اين لقب خوانده شده و حقا كه شايسته اين لقب بزرگ هم مى باشد.
كلينى در امانت و عدالت؛ تقوى و فضيلت. حفظ و ضبط احاديث كه همه از شرايط يك فرد محدث است مانند نداشت و به گفته علّامه مجلسى وى ميان تمام دانشمندان ما و آنها كه از او روايت كرده اند و هم چنين در نظم و ترتيب كتابش كافى بى نظير بوده و اين مزايا دليل است كه وى از جانب خداوند متعال تأييدات خاصى داشته است.

كلينى در نظر اهل تسنن

كلينى در نظر دانشمندان اهل سنت و مخصوصا نزد مورخين آنان كه بعد از او آمده اند بسيار بزرگ است، همه از وى تجليل كرده و او را به بزرگوارى ستوده اند. ابن حجر عسقلانى در كتاب لسان الميزان مى نويسد: كلينى از فقهاء شيعه و كسى است كه موافق مذهب آنان كتاب ها تصنيف كرده و مطابق نقل روضات الجنات ابن حجر در كتاب التبصر گفته است: ابو جعفر محمد بن يعقوب كلينى از رؤساى دانشمندان شيعه

صفحه از 232