محمد بن يعقوب كلينى ملقّب به ثقة الاسلام كلينى - صفحه 278

محقق كركى مى گويد: «اين كتاب از احاديث شرعى و اسرار دينى مقدارى جمع آورى نموده كه در كتاب ديگرى يافت نمى شود».
ملا محسن فيض كاشانى مى گويد: «كافى، شريف ترين و كامل ترين و جامع ترين كتاب است، زيرا كه در ميان آنها شامل اصول و خالى از عيب و فضول است».
مولى محمد امين استرآبادى در كتاب فوائد المدنيه مى گويد: «ما از اساتيد و علماى خود شنيده ايم كه در اسلام كتابى تأليف نشده كه برابر يا نزديك كتاب كافى است». ۱

امتيازات كافى

1. از اين كه شيخ كلينى در زمان نواب اربعه يا نمايندگان و نائبان خاص امام زمان(عج) مى زيسته است، لذا قطعا از آنها استفاده شايانى در مورد احاديث كرده است، و از اين رو بيشتر مى توان به كتاب وى اعتماد كرد. و البته اين بدان معنى نيست كه تمام احاديث را بدون تحقيق بپذيريم، بلكه بايد اهل فن آنها را مورد بررسى قرار دهند و اسناد و رواة حديث را با دقت مطالعه كرده صحيح را از ضعيف تشخيص داده، سپس در دسترس عموم قرار دهند، و اين تحقيق مى بايست در مورد تمام كتب و مراجع حديث انجام پذيرد و البته قبل از همه آنها كتب اربعه شيعه كه مآخذ و منابع اصلى حديث به شمار مى روند، بايد زير نظر متخصصين و دانشمندانى كه در علم حديث و رجال تخصص وافر دارند، مراجعه و تنقيح شوند.
2. يكى از بزرگان محققين گفته است: «روش كلينى در ترتيب احاديث هر باب اين است كه حديث درست تر و صحيح تر را در اول باب قرار داده و سپس به احاديث مجمل و مبهم مى پردازد، از اين جهت احاديث آخر هر باب غالبا خالى از ابهام نيست».
3. يكى از امتيازات كافى اين است كه كلينى سلسله سند را تا به امام، در هر حديث نقل مى كند، و آن جا كه صدر سند را حذف كرده است، جايى است كه از كتاب ديگر نقل كرده، و سلسله سند را به آن كتاب حواله مى دهد.

1.مقدمه اصول كافى، سيد جواد مصطفوى.

صفحه از 280