دفاع از مهدويت - صفحه 218

2. احاديث جعلى مثل حديث مدينة العلم و حديث وصايت.
3. احاديثى در كافى كه با عنوان «مابنى عليه الاسلام» ممتاز شده است. ۱

پاسخ اجمالى شبهه

1. برداشت اماميه از اين احاديث مخالف فهم صحابه نيست، بلكه اين فهم موافق عرف و لغت و شرع است.
2. احاديث مدينه و وصايات نه تنها جعلى نيست، بلكه بسيارى از علماى تسنن آنها را تأييد كرده خود ناقل اين احاديث هستند.
3. احاديثى در كافى از قبيل «بنى الاسلام على خمسة أشياء: على الصلاة والزكوة والحج والصوم والولاية ... والولاية افضل» يا «ان اللّه عز و جل فرض على خلقه خمسا فرخّص فى أربع ولم يرخص فى واحدة». ۲
كه مورد اشكال هايى از قبيل: تعارض با شهادتين و عدم درستى ترخيص در نماز و روزه و... و برترى دادن ولايت بر شهادتين قرار گرفته است اما اين اشكالات از چند جهت مردود است:
الف) اين روايات با رواياتى كه در آن از شهادتين نام رفته معارض نيست، چون شهادتين اساس و عنوان اسلام است و روايات بسيارى در خود كتاب كافى به آن اشاره دارد. ۳
ب) ولايت بر شهادتين برترى داده نشده، زيرا اساسا شهادتين در اين روايت ذكر نشده است.
ج) ترخيص در اين روايات به معنى ترخيص براى همه مكلفين نيست، بلكه فقط براى معذورات است، مثل عدم وجوب حج براى كسى كه استطاعت ندارد.
د) در مورد ولايت و شناخت آن معذور نيست، همانطور كه در روايت آمده: «من مات و من لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهلية». ۴

1.التشيع بين مفهوم الائمه و المفهوم الفارسى، محمد البندارى، ص ۱۴۶.

2.اصول الكافى، ج ۲، باب دعائم الاسلام، ص ۱۶، ح ۵ و ص ۱۷، ح ۸.

3.ر.ك: اصول الكافى، ج ۲، باب دعائم الاسلام، ص ۱۵، ح ۲ و ص ۱۶، ح ۶.

4.اصول الكافى، ج ۲، باب دعائم الاسلام، ص ۱۶، ح ۶.

صفحه از 259