دفاع از مهدويت - صفحه 220

2. آيه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَ كِعُونَ»۱ كه طبق روايات فراوان درباره امير المومنين على عليه السلام نازل شد. ۲ اما بايد در جواب برخى اعتراضات به چند نكته توجه داشت:
الف) «الذين» صيغه جمعى است كه مراد از آن فرد است. و اين برداشت نمونه هايى ديگر در قرآن دارد.
ب) جمله «و هم راكعون» حال از ضمير فاعلى «يوتون» است.
ج) لفظ «ولى» طبق شواهد قرآنى، روايى و لغوى به معناى اولى به تصرف است.

روايات

الف) حديث متواتر غدير
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در حجة الوداع پس از نزول آيه «يَـأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ...»۳ مردم را جمع كردند و فرمودند: «من كنت مولا فعلى مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» اين جريان به طرق متعددى نقل شده است و متواتر است و حدود 30 كتاب ويژه آن نوشته شده است. ۴
همچنين سبب نزول آيه اكمال «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ...»۵ اين روايت بوده است، چون با امر ولايت على عليه السلام دين كامل شد.

نظرات مخالفين حديث غدير

الف) عده اى در تواتر يا دلالت حديث مناقشه كرده اند. افرادى چون ابوزهره، دكتر احمد جلى و شيخ نعمانى، «ولى» را به معنى ياور يا دوست و محب دانسته اند و رياست و تصرف حضرت على عليه السلام را منكر شده اند. ۶

1.سوره مائده، آيه ۵۵ .

2.خصائص الوحى المبين، ابن بطريق، ص ۴۵، ح ۱۳؛ التفسير الكبير، الفخر الرازى، ج ۱۲، ص ۲۶.

3.سوره مائده، آيه ۶۷.

4.ر.ك: التفسير الكبير، الرازى، ج ۶، ص ۴۹ ۵۰؛ الثورة الايرانية، نعمانى، ص ۱۵۴.

5.سوره مائده، آيه ۳.

6.الامام صادق، محمد ابوزهره، ص ۳۶۲؛ الثورة الايرانية، نعمانى، ص ۱۵۴.

صفحه از 259