دفاع از مهدويت - صفحه 231

2. جمع احاديث متعارض: احاديثى كه ادعاى تعارض در آن شده، قابل جمع است، به اين ترتيب كه: اولاً احاديثى كه بيان مى دارند مهدى عليه السلام از قريش يا بنى هاشم يا فرزندان عبدالمطلب است، به اين صورت كه وى از فرزندان عبدالمطلب است قابل جمع است و همچنين مواردى كه وى را از فرزندان ابوطالب يا عباس مى دانند، ثانيا احاديثى كه نسل حضرت را از عترت طاهره اهل بيت، اولاد على عليه السلام و اولاد فاطمه عليهاالسلاممى دانند همه بر اين كه از اولاد فاطمه عليهاالسلام است حمل مى گردد. ثالثا احاديثى كه وى را از اولاد امام حسين يا امام حسن عليه السلام ذكر كرده اند، به اين صورت كه مهدى عليه السلام از اولاد هر دو امام است، قابل جمع است، زيرا همسر امام زين العابدين عليه السلام و مادر امام محمد باقر عليه السلام ، فاطمه بنت الحسن عليه السلام است، يعنى مهدى عليه السلام از دو طرف علوى است.

جعل و تحريف برخى احاديث در اين زمينه

1. ابن القيم مى گويد: در اين كه مهدى عليه السلام از ولد امام حسن عليه السلام است سرّى لطيف وجود دارد. زيرا از آنجا كه وى خلافت را به خاطر خدا رها كرد، بنابراين خداوند هم خلافت حق را در نسل او قرار داد. ولى امام حسين عليه السلام براى خلافت حريص بود و براى آن جنگ كرد و به چنگ نياورد. ۱
بررسى: امام حسن عليه السلام به اين دليل كه اصحاب، او را حمايت نكردند و با توجه به سياست و فريب هاى معاويه كه شهادت امام حسن عليه السلام موجب محبوبيت و قدرت بيشتر او مى شد قيام نكرد. اما در زمان يزيد كه آشكارا مرتكب خلاف و منكرات مى شد قيام امام حسين عليه السلام موجب رسوايى يزيد شد. پس امام حسين عليه السلام براى قدرت قيام نكرد، بلكه همانطور كه خود فرمود براى اصلاح امت جد بزرگوارش صلى الله عليه و آله و امر به معروف و نهى از منكر قيام كرد. ۲
2. ابوداود از ابواسحاق نقل مى كند كه: على بن ابيطالب عليه السلام نگاهى به فرزندش حسن عليه السلام انداخت و فرمود: اين فرزندم همانطور كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود سيد است و از صلب او مردى كه همنام با پيامبرتان است خارج مى شود، كه در خَلق شبيه اوست،

1.المنار المنيف، ابن القيم، ص ۱۳۹.

2.مقتل الحسين، المقرم، ص ۱۳۹.

صفحه از 259