دفاع از مهدويت - صفحه 232

ولى در خُلق مانند او نيست. ۱
بررسى: اين حديث تحريف شده است، چون در ديگر نقل ها (ترمذى، نسائى و بيهقى) به جاى حسن، حسين آمده است و احتمال تصحيف وجود دارد ۲
در ضمن حديث منقطع بوده حجت نيست، زيرا ابواسحاق حداكثر در هفت سالگى حضرت على عليه السلام را ديده و روايت او از حضرت ثابت نشده است، همچنين راوى اول حديث (هارون بن مغيره) مجهول است.
3. احاديثى كه بيان مى دارد مهدى عليه السلام از ولد عباس است:
بررسى: اولاً چنين احاديثى با رواياتى كه مهدى عليه السلام را از ولد امام حسين عليه السلام و فاطمه الزهرا عليهاالسلام مى داند، تعارض ندارد، زيرا شرط تعارض تساوى دو طرف معارضه است اما از طرفى اين احاديث نزد خود اهل سنت نيز صحيح نيست و بر فرض صحت هم چون تعداد و شهرت احاديث اول بيشتر است، و تعداد و شهرت از مرجحات است، تعارض پيش نمى آيد.

اختلاف در اسم پدر مهدى عليه السلام

از عوامل ادعاى تعارض در احاديث امام زمان عليه السلام كه منكرين مهدويت به آن استناد مى كنند، اختلاف در اسم پدر مهدى عليه السلام است. زيرا برخى احاديث بيان مى دارد كه اسم پدر حضرت، عبداللّه است، مانند حديث (اسمه اسمى و اسم ابيه اسم ابى).
بررسى: اين حديث مخالف اصول مذهب شيعه است كه مهدى عليه السلام را فرزند امام حسن عسكرى عليه السلام مى دانند اما بايد گفت چنين حديثى اولاً به اصل عقيده مهدويت ضربه اى نمى زند، چون از جزئيات آن است. ثانيا حافظان بزرگ در اهل سنت (ترمذى، ابن داود، بيهقى، البانى و...) حديث را به گونه اى ديگر نقل كرده اند. يعنى در كتب آنها، قسمت آخر حديث (اسم ابيه اسم ابى) ذكر نشده است و حديث را به شكلى كه منكران گفته اند، هيچ يك از اين افراد نقل نكرده اند. ۳

1.سنن ابى داود، ج ۴، ص ۱۰۸، باب المهدى.

2.ر.ك: اسمى المناقب، الجزرى الدمشقى، ص ۱۶۵ـ ۱۶۸.

3.ر.ك: عقد الدرر، المقدسى، ص ۲۷.

صفحه از 259