دفاع از مهدويت - صفحه 237

عبداللّه القريوتى (محقق كتاب «الاعتقاد»)
و عده اى ديگر از علما كه نام نبرديم، از جمله افرادى هستند كه به صحت يا تواتر احاديث مهدى عليه السلام اذعان كرده اند.

فصل چهارم: موضع مقلدين و ديگران در برابر احاديث مهدى عليه السلام در كافى ادعاى ضعف تفكر مهدويت به سبب ارتباط آن با دو كتاب جفر و كافى:

شيخ ابوزهره در كتاب الامام صادق حديثى در مورد كتاب جفر كه نزد امام صادق عليه السلام بوده است، به شيخ كلينى نسبت مى دهد و از اين طريق بر كلينى حمله مى كند. وى نسبت اين حديث را به امام رد مى كند و مى گويد: امام نيازى به اين مسائل كه از علم غيب بوده و مختص انبياست ندارد، تنها طريق اين حديث كلينى است كه معتقد به نقص در قرآن هم بوده است. ۱
ديگران نيز به تقليد از ابوزهره كلينى را مورد حمله قرار داده عقيده اماميه در مورد مهدويت را به وى نسبت مى دهند. به طور كلى سخن ابوزهره دو وجه دارد: در مورد اهل سنت عقيده مهدويت محكم نيست و در شيعه چنين عقيده اى وجود دارد، اما اساس آن تنها روايت جفر در كافى مى باشد.

نقد و بررسى

جفر در لغت به معناى «بره گوسفند» است و در حديث مراد با حذف مضاف حاصل مى گردد. ۲ يعنى (پوست) گوسفند جفر كتابى بوده به خط امام على عليه السلام و املاى رسول خدا صلى الله عليه و آله و اين مطلب نزد شيعه ثابت است و برخى از اهل سنت نيز به آن اذعان دارند.
حتى ابن خلدون به وجود چنين كتابى در شيعه اعتراف كرده است. ۳ در جفر علومى است كه ميراث اهل بيت عليهم السلام بوده و در حفظ آن دقت مى كرده اند و فقط برخى از اصحاب خاص ائمه عليهم السلام آن را ديده اند.

1.الامام الصادق، ابوزهره، ص ۲۳۹.

2.اعيان الشيعه، محسن امين، ج ۱، ص ۹۴.

3.تاريخ ابن خلدون، ج ۱، ص ۵۸۹.

صفحه از 259