دفاع از مهدويت - صفحه 238

برخى علماى اهل سنت اظهار كرده اند كه در جفر علوم غيب و حوادث آينده به صورت رمز و اشاره وجود دارد؛ ۱ در حالى كه روايات، دلالت بر وجود مسائل حلال و حرام و امور دينى و دنيوى در اين كتاب دارد، البته چند روايت هم مربوط به امام زمان عليه السلام و حوادث آينده دارد، به اين ترتيب نمى توان جفر را منبع عقيده مهدويت دانست.

بررسى روايت جفر

نسبت دادن جفر به سعيد بن هارون عجلى درست نيست، زيرا اين مرد زيدى مذهب اصلاً در سند روايات جفر نيست. اهل بيت عليهم السلام جفر را از نامحرمان پنهان مى كردند، چه رسد به اين مرد كه عقيده درستى نداشته و ضعيف است. ۲
در ضمن ادعاى ابوزهره مبنى بر اين كه اكثر طرق روايات جفر از كلينى به امام صادق عليه السلام مى رسد، نادرست است، زيرا روايت جفر فقط 7 بار و از 2 طريق در كافى وارد شده، در حالى كه محمدبن حسن صفار در كتاب بصائر الدرجات اين حديث را 26 مرتبه و از چند طريق ذكر كرده است. ۳
از سوى ديگر روايتى كه ابوزهره به كلينى نسبت مى دهد اصلا در كافى موجود نيست.

حديث جفر و علم غيب

در ابتدا بايد گفت كه ائمه عليهم السلام حديث جفر را انكار نمى كردند. اما ابوزهره كه منكر حديث جفر شده معتقد است:
«علم ائمه عليهم السلام اكتسابى است و امام نمى تواند از غيب خبر دهد» و اين موضوع را دليلى بر رد حديث جفر دانسته است. اما اين سخن باطل است، زيرا علم ائمه عليهم السلام بر دو گونه است: يكى تلقى از رسول اللّه صلى الله عليه و آله كه اين نوع اكتسابى و با واسطه امام از پدران

1.كتاب المواقف، عضدالدين الايجى. به شرح السيد الجرجانى، ج ۶، ص ۲۲.

2.ر.ك: رجال الكشى، ص ۲۳۱.

3.بصائر الدرجات الصفار، باب فى الائمه انهم اعطوا الجفر و الجامعه و صحف فاطمه عليهاالسلام.

صفحه از 259