دفاع از مهدويت - صفحه 245

گفتند: «لاتخف» حتى بر فرض اين كه داستان حقيقى باشد طبق نظر اهل سنت
تقديرى در جمله است؛ قاضى عبدالجبار معتزلى مى گويد: «در كلام محذوفى وجود دارد به اين صورت كه داود عليه السلام » گفت: «(اگر راست بگويى) به تو ظلم كرده است.» علماى شيعه نيز اين نظر را تأييد كرده اند. ۱
اما دليل استغفار داود عليه السلام گناه و خطا نبود، بلكه طبق نظر علامه طباطبايى به دليل ترك اولى بوده، زيرا داود عليه السلام به خاطر خود از آنها ترسيد، پس گفتند: «لاتخف» يا طبق رأى آيت اللّه سبحانى استغفار داود به دليل حكم كردن قبل از شنيدن سخن طرفين اتهام بوده است. ۲ اما شيخ حر عاملى مى گويد: به طور كلى از آنجا كه انبياء و ائمه عليهم السلام همه اوقاتشان غرق در مشاهده الهى و تلاش در عبادت خدا است، به خاطر كارهاى عادى زندگى مثل خوردن و خوابيدن و... هم استغفار مى كنند. ۳
اما علت آوردن جمله: «لا تتبع الهوى» هشدار به ديگران است، وگرنه داود عليه السلام پيامبر خدا است و به حق داورى مى كند، اما عصمت دليل بر داشتن امر و نهى نيست، زيرا اختيار حتى براى پيامبران در همه حال باقى است. ۴
3. اسرائيليات، سردمداران و راويان آن:
علماى يهود چون كعب الاخبار، وهب بن منبه و عبداللّه بن سلام كه مايه نفاق و نشر اسرائيليات بودند در اسناد روايات كافى نيستند و كلينى از روايت از آنان خوددارى كرده است. در حالى كه اين افراد عقايد بسيارى از صحابه و تابعين مثل ابوهريره، ملك بن عبدالعزيز، مقاتل بن سليمان و... را تحت تأثير قرار داده اند و كتب معتبر اهل سنت پر از خرافات و افسانه هاى اين افراد است.
ابوريه درباره كعب الاحبار مى گويد: او مزوّرانه اظهار اسلام نمود در حالى كه قلبش با يهوديت بود و با زيركى ابوهريره را فريب داد تا در پناه او خرافات و اوهام

1.تنزيه القرآن عن المطاعن، القاضى عبد الجبار، ص ۳۵۸.

2.مفاهيم القرآن، السبحانى، ج ۵، ص ۸۲.

3.الجواهر السنية فى الاحاديث القدسية، ص ۸۳.

4.الميزان، ج ۱۷، ص ۱۹۸.

صفحه از 259