دفاع از مهدويت - صفحه 251

كار را به قاضى عادلى ارجاع مى داد و در دادگاهى صالح از گواهان و قابله مى خواست تا شهادت دهند در حالى كه شأن حكومت عباسى و حمله و تفتيش ناگهانى و وحشيانه آنان با اين موضوع سازگار نيست.
6. اعتراف اهل سنت: بيش از صد نفر از علما و نويسندگان اهل سنت صريحا به ولادت امام مهدى عليه السلام اذعان كرده اند و بيش از نيمى از اين افراد تصريح كرده اند كه امام مهدى(عج) فرزند امام عسكرى عليه السلام ، امام موعود آخر الزمان است. ۱

شبهه سرداب و جواب آن

ابن خلدون در تاريخ خود مى گويد: «شيعه معتقد است امام دوازدهم آنها محمد بن الحسن العسكرى كه او را مهدى لقب داده اند وارد سرداب حله شد و در آنجا ناپديد گشت و آنها در آنجا منتظر او هستند تا بيايد و جهان را پر از عدل كند؛ هر شب با مركبى آنجا رفته تا نيمه شب او را مى خوانند سپس برمى گردند و شب بعد دوباره مى آيند». ۲
برخى ديگر چون سعد محمد حسن، قصيمى و احمد محمد جلى وهابى نيز اين مطلب را گفته اند، و اظهار داشته اند كه شيعيان بيش از هزار سال است اين كار را تكرار مى كنند. ۳

نقد و بررسى

علامه امينى مى گويد: «شيعيان معتقد به اين نيستند كه امام مهدى عليه السلام در سرداب غيبت نمود و از آنجا ظهور مى كند، بلكه معتقدند ايشان در مكه و در مقابل خانه خدا ظهور مى كند. اما اين سرداب نزد شيعه داراى شرافت است. زيرا پناهگاه و مأواى سه تن از ائمه عليهم السلام بوده است و اين سخن رسول اللّه صلى الله عليه و آله است كه به اين اماكن شرافت داده است: «فِى بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ»۴ . ۵
به هر حال سرداب در خانه امام هادى در سامرا بوده و مكانى مقدس است. ولى

1.دفاع عن الكافى، ج ۱، ص ۵۶۹ـ۵۹۲.

2.تاريخ ابن خلدون، ج ۱، ص ۳۵۲.

3.ر.ك: دراسة عن الفرق فى تاريخ المسلمين، د. احمد محمد جلى، ص ۲۰۸.

4.سوره نور، آيه ۳۶.

5.الغدير، العلامه الامينى، ج ۳، ص ۳۰۸ـ۳۰۹.

صفحه از 259